ICA har börjat med Snapchat. Intressant och spännande! Jag fick möjlighet att ställa några frågor till ICAs Social media manager om vad de tänkte göra på det just nu mest omtalade sociala nätverket.
Ingen kunde väl missa när ICA nyligen gjorde debut på Snapchat. Det syntes till och med i linjär-TV:
Jag tog kontakt med Susanna Serenban som är Social media manager på ICA och bad henne berätta mer om vad ICA tänker kring sin närvaro där:
1. Varför vill ICA vara på Snapchat?
Till att börja med är det ett mer lekfullt sätt att kommunicera med våra följare, speciellt den yngre målgruppen. På Snapchat kan vi göra varumärket mer levande genom att visa hur vi tar fram olika recept, spelar in våra reklamfilmer eller tar fram en ny produkt. Det är snabbt och enkelt att dela med sig av alla saker vi gör ”behind the scenes”, och på samma sätt enkelt för oss att få snabb feedback på vad man vill se mer av. Jag tycker att Snapchat är ett bra komplement till vår befintliga kanalmix.
2. Är det särskilda ämnen ni vill ta upp eller en särskild målgrupp ni vill nå?
Vi vill kunna bjuda på en större bredd av innehåll på Snapchat. På vårt Instagram-konto vet vi till exempel att många av våra följare är intresserad av mat- och receptinspiration i första hand, och formatet är mer begränsat till att det ska vara vackert fotade bilder. På Snapchat vill vi testa fler ämnen som vår hälsosatsning, samhällsengagemang, produkter, erbjudanden, tävlingar och våra reklamkaraktärer – jag tror att vi kommer få till en riktigt bra mix.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
3. Vem kommer att ta hand om kontot – sköts det centralt eller får olika medarbetare jobba med det?
Kontot sköts i första hand centralt av mig och mina kollegor som jobbar med sociala medier. Det är inte omöjligt att det kommer ske olika former av ”take-overs” både internt och externt. Många av våra butiker har idag egna Snapchat-konton som du kan följa om du är intresserad av vad som händer i din ICA-butik, nyinkomna produkter, utbud och dylikt.
4. Har ni satt upp mål med närvaron och hur ska ni mäta dem?
Målet under den första tiden är förstås att växa och få en större följarbas. Det tror jag vi gör bäst genom att göra kanalspecifikt, värdeskapande material. Visningar och engagemang är också två viktiga mätpunkter. Just nu ser vi över hur vi bäst jobbar med mätning och hur det ska integreras i vår övriga kanalmätning.
5. Kommer ni att använda innehållet i andra kanaler också?
Just nu gör vi bara kanalspecifikt material på Snapchat, så in och följ @icasv.
Tre tips till företag på Snapchat:
Jag bad även Susanna att dela med sig av tre tips till företag som vill börja med Snapchat:
- Gör kanalspecifikt material! Det känns som att jag nämnt det ett antal gånger i den här texten nu, men jag tycker det är superviktigt att tillföra ett värde till följaren. Man vill inte se samma sak flera gånger.
- Testa dig fram och fråga följarna vad de vill se mer av.
- Anamma kanalens konst och regler, men avvik inte från din social brand persona. Tonalitet och språk är viktigt för varumärkets trovärdighet.
Stort tack till Susanna för att hon tog sig tid att svara på mina frågor. Det ska bli spännande att följa ICAs arbete med Snapchat framöver.
Har du frågor eller funderingar kring Snapchat eller sociala medier i allmänhet? Lämna en kommentar här nedan, eller mejla mig,
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig för mer information.
0 kommentarer på Därför börjar ICA med Snapchat