Dagens YouTube-stjärnor välter inte bara omkull våra invända sätt att köpa media. De visar även på alternativa sätt att förhålla sig till utveckling och lärande.
Andra dagen på årets Webbdagarna bjöd på allt från webbpsykologi till insikter i orättvisor i arbetsliv och omvälvningar i samhället när digital utveckling förändrar oss som människor.
Detta till trots har jag valt två höjdpunkter som ligger nära mitt eget område – marknadsföring. Och båda har YouTube som nav:
The skip generation
En av dagens första talare var Vigor Sörman, grundare och VD för Splay – Sveriges största YouTube-nätverk. Hela hans anförande var ett grundligt ifrågasättande av hur de flesta svenska företag tänker och köper media – främst reklam.
I en tid när 5 av 10 ungdomar använder adblockers och snabbt lär sig att hoppa över eller välja bort reklam är det en alltmer dödfödd idé att försöka köpa deras uppmärksamhet med traditionell reklam, eller i ett kampanjbaserat tänk. När han skulle beskriva t.ex pre-rolls på YouTube sade Vigor Sörman ”Det är som att gå på restaurang och tvingas äta en äcklig rätt innan man äter en god”. Det ligger mycket i det, och följdfrågan blir ju vem som vill göra så.
Inte heller i genomslag kan traditionell media visa på några fördelar. Han lyfte fram Clara Henry, som med sin närvaro på Instagram, YouTube mm är sitt alldeles egna mediehus. Och ett bra mycket mer trovärdigt sådant för sin målgrupp. Vilket fungerar utmärkt för t.ex Proctor & Gamble när de vill hitta någon som kan prata Always och mens:
Enligt Splay har Clara Henrys mensvideos i samarbete med Always visats totalt 1,2 miljoner gånger – och när hon gav ut en bok om mens gick även den bra.
Det som gör YouTube-stjärnor som Clara Henry, I just want to be cool med flera så intressanta är inte bara det att de når fram till en målgrupp som tydligt valt bort vanlig reklam. Utan att de har en interaktion med sina fans som de flesta företag bara kan drömma om. De uppfattas inte bara som underhållande eller initierade, utan även som trovärdiga. Ett annat intressant exempel Vigor Sörman tog upp var Comviqs satsning på YouTube-stjärnor i ett försök att nå en målgrupp under 30 år, där deras egna stjärnor från reklamfilm inte når fram. Resultatet blev Clara och Keyyo i Indien:
Några avslutande reflektioner från Vigor Sörman handlade just om tillgängligheten hos YouTube-stjärnorna. De interagerar hela tiden med sina fans, de är inte bara synliga under kampanjperioder. De inspirerar sina fans, underhåller dem, lär dem och lyssnar på dem. Precis det som många företag vill få möjlighet att göra med sina målgrupper. Influencers är med andra ord inte bara relevanta som ett sätt att nå en målgrupp, vi kan lära av dem när det gäller vår egen relation till och kommunikation med de som vi vill bygga en relation till.
Intressant är inte samma sak som användbar
Lämpligt nog som var en alldeles riktig YouTube-stjärna nästa talare. Simone Giertz är en entreprenör och YouTuber med kanalen Simone’s Robots. Hon har även kallats The Queen of Shitty robots, och detta är några av hennes skapelser:
Men förutom att göra fantastiska filmer förkroppsligar Simone Giertz något hon själv beskrev på ett utmärkt sätt:
(Bildkälla: Kalmar Science Park @ksciencepark)
Vi är ofta, både som företag och enskilda individer, alltför upptagna med att anpassa oss till vad vi tror att omgivningen vill ha av oss. Men om vi istället agerar utifrån och skapar kring sådant som vi är passionerat intresserade av är chansen stor att andra kommer att uppskatta det också.
En annan viktig insikt från Simone Giertzs presentation är hur viktigt det är att få misslyckas, att få pröva saker utan att ha ett krav att det omedelbart ska ge resultat. ”Interesting does not always equal useful” konstaterade hon själv. Till det skulle jag vilja tillägga att möjligheten att kunna brainstorma, utan krav på snabba resultat, på långt sikt är det enda sättet företag verkligen kommer att kunna skapa helt nya lösningar. Idéer före verktyg, som Simone Giertz beskrev det, är att föredra framför verktyg först och idéer sedan för att få till stånd verklig förändring. För min del knöt det dessutom an till behovet av ständigt pågående lärande som jag tog upp i min post från Dag 1.
Där har du mina höjdpunkter från Dag 2. Det var som sagt en dag fylld av flera verkligt bra och tankeväckande föreläsningar, så jag rekommenderar dig verkligen att försöka se så många av dem som möjligt på nätet.
0 kommentarer på Två höjdpunkter från Webbdagarna Dag 2