Lyft fram dina minst lästa poster

Det är ett vanligt grepp att i början av varje år lyfta fram de poster som har gått bäst under föregående år. I år bestämde jag mig för att testa det motsatta – jag skrev om de poster som gått sämst under 2015. Och resultatet blev överraskande bra.

Jag tycker det är ett bra grepp att titta lite närmare på trafiken regelbundet och ge de poster som gått bäst lite extra uppmärksamhet. Den enda nackdelen kan vara att det är ett förväntat grepp, på samma sätt som trendspaningarna som också fyller våra flöden så här års. Självklart satte jag ihop en fem-i-topp-lista, men sedan tog jag det alltså ett steg längre. Jag satte ihop en lista över de fem poster som gått sämst under 2015.

Vad är bra och dåligt?

Bäst och sämst i det här fallet är egentligen mycket relativa begrepp. Jag utgick till exempel från antal visningar när jag sammanställde mina fem-i-topp och fem-i-botten-listor. Om jag gått på unika besökare eller spenderad tid hade resultatet blivit annorlunda. Detta är en viktig del av den analys vi gör kring innehåll, oavsett om det är i egna kanaler eller till exempel native advertising. Beroende på ämnet, upplägg och vem vi vänder oss till kan olika mått ha större eller mindre intresse. Med andra ord, vad jag kom fram till är att de av mina poster som inte genererat så många visningar hade andra fördelar, som gjorde att de var väl värda en andra chans.

En fråga om timing

Varje artikel vi postar och sprider via framför allt sociala medier ställs inför en unik serie utmaningar. Det kan ha hänt annat den dagen, eller det kan vara en dag då mycket annat bra innehåll också delas. Vi kanske inte har hittat ett mönster kring när det är bäst att publicera nytt på sajten och därför testar olika alternativ. Rubriken blev inte klockren. Anledningarna till att en artikel kan misslyckas att få ett genomslag är många, och för att lyckas behöver vi en kombination av tur och skicklighet.

Det här är en anledning till varför det är viktigt att dela sådant du publicerar på din egen sajt mer än en gång, i framför allt sociala medier. Även om du har haft ett stort genomslag redan första gången du gör det så är det med säkerhet så att många potentiella läsare har missat den.

Och där finns ytterligare en anledning till varför det kan vara på sin plats att samla ihop poster som inte gått så bra under året och ge dem en ny chans.

Reta nyfikenheten

En ytterligare anledning är förstås att det blir en grej i sig själv att posta ”mina sämsta inlägg under året”. Det väcker nyfikenhet och kan även sätta igång samtal i sociala kanaler. Det var det som hände när jag gjorde det. Jag fick kommentarer både på artikeln, via Twitter och på LinkedIn. Och när jag tittar i statistiken så här långt så har artikeln om de poster som gått sämst mer än dubbelt så många visningar som den om posterna om gått bäst. Och de poster den länkar till har fått en del trafik, och det var ju själva poängen.

Utnyttja innehållet maximalt

Att på det här sättet skapa uppmärksamhet för artiklar som redan använts flera gånger är en viktig del i arbetet med content marketing. Varje artikel, film, infograf eller podcast du tar fram är en investering, och ditt jobb är att få så mycket som möjligt ut av den. Du kan säkert själv komma på fler sätt som du kan återanvända och skapa ny uppmärksamhet kring dina poster.

 

Om du har frågor eller funderingar kring den här posten, eller content marketing i allmänhet, så lämna en kommentar här nedan eller kontakta mig direkt. Och om du vill börja med content marketing eller utveckla det ditt företag redan gör där så kan jag hjälpa dig med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Mejla mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Lyft fram dina minst lästa poster

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.