Vill du se konkreta exempel på hur B2B-företag kan använda storytelling för att kommunicera i olika frågor? Då har du kommit till rätt artikel – här får du 11 exempel på olika teman du kan låta dig inspireras av
Den här artikeln hänger nära ihop med en annan jag skrivit: Storytelling för B2B-företag, vad det är och hur du kan använda det. I den går jag igenom mer om vad storytelling är och hur man tar fram berättelser. Medan jag i denna artikel helt fokuserar på konkreta exempel på hur B2B-företag har använt berättelser i sin kommunikation och marknadsföring. Det finns med några exempel från företag som även jobbar mot konsumenter, men mitt huvudfokus är B2B-marknadsföring.
Utgångspunkten är att företag kan använda berättelser för flera olika syften och för att nå olika målgrupper. För att illustrera vad jag menar har jag satt ihop ett antal exempel för att både förtydliga och inspirera:
1. Ett större perspektiv
Den här sortens berättelser sätter in det avsändaren (t.ex ett företag) vill prata om i ett större sammanhang – hur påverkas människor, samhällen och världen i stort av vår bransch, av det område vi har en trovärdighet inom. Detta kan användas på olika sätt – t.ex för att visa upp det egna företagets expertis, för att visa på samhällsansvar, och förstås i förlängningen för att kunna sälja mer.
Ett exempel på detta är Nortons serie med reportage om hackare, säkerhetsrisker och annat på nätets baksida. Du kan se det första avsnittet här
Ett annat exempel är Werner Herzogs film ”From one second to the next” som handlar om faran med att messa samtidigt som man kör bil. Den finansierades av amerikanska mobilföretag som Sprint AT&T m.fl. Det här är storytelling när den är som bäst, men den är också enormt krävande att titta på.
2. Berättelser om medarbetare
Detta är ett klassiskt grepp på storytelling, att lyfta fram medarbetarna och deras berättelser för att på så sätt fylla det egna varumärket.
IBM använder sig av det på en del av sin sajt som de kallar Passion projects. Här berättar de t.ex John Cohn, som har skapat mer än 100 patent under sina år på företaget:
På samma sätt lyfter Boeing fram en av sina mångåriga medarbetare Mae Krier, och berättar att hon var en av förebilderna för Andra världskrigs-symbolen Rosie the riveter. Idag hjälper Mae till att inspirera morgondagens flygingenjörer:
Ett tredje exempel kommer från sociala medier-plattformen Hootsuite, som gjorde en variant på pratshow-värden Jimmy Kimmels populära inslag Mean Tweets, och lät medarbetarna läsa upp elaka tweets om hur dåligt deras användargränssnitt är – med reaktioner som berättar mycket:
3. Göra tillvaron bättre
Att kunna visa fram hur något företaget gör faktiskt förbättrar människors liv är en av de starkaste formerna av storytelling. Här är några exempel:
Microsoft ville berätta om hur deras teknologi hjälpte människor i svensk glesbygd att få bättre vård med hjälp av virtuella mottagningsrum. Contentbyrån Spoon, och främst filmaren Lars-Petter Steen skapade en både fin och hjärtevärmande berättelse i videoform:
Ett liknande exempel kommer från Cisco, som i sin serie Bridge to Possible berättar om hur deras tekniklösningar hjälper människor att få det bättre. En stark berättelse heter ”Between a life‑threatening disease and a life‑altering donation”:
4. Visa på expertis
Storytelling är även ett bra verktyg för att visa på den kunskap och kompetens ditt företag besitter.
Ett av de bästa exemplen på detta är det finländska anti-virusföretaget F-secure. De lät sin medarbetare Mikko Hyppönen, en världsledande datasäkerhetsexpert, göra en resa tillbaka i tiden för att leta upp de som låg bakom världens första PC-virus Brain:
Ett mer humoristiskt angreppssätt, som blivit legendariskt, är GE’s serie med animerade berättelser kallad Datalandia. Där demonstrerar de sin expertis inom big data på ett lysande sätt:
5. Återberätta händelser
Att dramatisera verkliga händelser kan även det bli bra stories.
Juristfirman Bryan Cave Leighton Paisner gjorde en lite Sherlock Holmes-inspirerad film där de berättade hur snett det kan gå om man avslöjar förtroenden för en nära vän:
6. Använda sin historia
Om ditt företag har varit med ett tag har ni säkert mycket spännande historiskt material. Använd det!
Ett bra exempel kommer från lastbilstillverkaren Scania, som tillsammans med contentbyrån Appelbergs tog fram en serie videos med namnet Legends of long haulage. Spännande historiskt filmmaterial och starka berättelser. Här är första delen:
Lär dig mer om storytelling
Som jag skrev i början har jag skrivit en annan artikel som går igenom vad storytelling är och olika sätt du kan ta fram berättelser. Titta gärna på den för att lära dig mer om hur du kan jobba med storytelling.
Ta hjälp för att komma igång
Vill du att ditt företag ska jobba mer med storytelling, men har svårt att komma igång? Jag kan hjälpa er, t.ex med en inledande workshop.
Jag har stor erfarenhet av att hjälpa fr.a B2B-företag att jobba mer effektivt med sin marknadsföring. Jag kan hjälpa dig att få en bra start på ditt nya arbete.
Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.
0 kommentarer på 11 exempel på storytelling från B2B-företag