En ny infograf om hur mycket vi delar på nätet under en minut visar att mängden kanaler fortsätter öka, men vår användning av dem kan minska.
Med jämna mellanrum brukar det komma infografer som berättar om vad som händer på en minut på nätet. Jag har svårt att motstå dem, och tycker det är lika fascinerande att studera dem varje gång. Den senaste har underrubriken Managing content shock in 2017 och är gjord av Smart Insights
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Den säger egentligen inte så mycket om 2017 (föga överraskande) men det jag gillar med den är att den visar utvecklingen från 2014 inom sök, Facebook-poster, tweets, mejl mm:
Anledningen att jag tycker det här med utvecklingen är intressant är att den understryker att vi egentligen inte lämnar en form av digital kommunikation eller användning – vi lägger till nya, och spenderar mindre tid med andra. Oavsett om det är sociala medier, mejl eller bloggposter så har den en roll att fylla.
Och det väcker i sin tur en annan fråga – var når vi våra kunder eller användare bäst i en utveckling där de hela tiden adderar nya kanaler? De finns kvar i den alternativ vi en gång bestämt oss för, men är kanske inte alls lika tillgängliga där som för ett par år sedan, eller lika intresserade av att lyssna till just vårt budskap där. Content shock eller inte, det blir allt viktigare med en ständig analys av var våra målgrupper spenderar sin tid och i vilka situationer de då är i.
Och som en följd av detta är aldrig någon kanal fri från att genomlysas eller ifrågasättas kring effektivitet. Även om vi ska behålla dem om målgruppen fortfarande finns där så är det lång livslängd ingen anledning att lägga ned samma tid och budget. Vi måste även kunna testa nya kanaler för att se om vi når fram bättre där.
Har du frågor eller funderingar kring utvecklingen på nätet eller kanalval, lämna en kommentar eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att välja rätt kanal och använda rätt innehåll? Jag kan hjälpa er. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Vad händer under 60 sekunder på nätet (infograf)