Snart har 60% av världens befolkning tillgång till nätet, och användarna av sociala medier närmar sig 50%. Detta och mer i en färsk rapport om global digital utveckling.
Dags ännu en gång för lite nya globala siffror kring hur nätet och sociala medier utvecklas. Som vanligt kommer de från Simon Kemp och hans samarbetspartners We Are Social, Hootsuite m.fl. Om du vill titta igenom undersökningen själv och kanske även gå igenom äldre rapporter gör du det enkelt på DataReportal.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Är det då något särskilt som har hänt sedan senast? Precis som vi kunde se med Svenskarna och internet-rapporten för några veckor sedan är nätet, sociala medier och liknande mogna företeelser som funnits i flera år på många marknader. Det som fortfarande går starkt framåt är tillgängligheten – att fler och fler människor får tillgång till nätet. Vilket är fantastiskt!
Så låt oss börja där:
Nätets utbredning
Så här i slutet av 2019 har 58% av världens befolkning tillgång till internet. Och de allra flesta av dem har det via sina mobiler. Om vi går ett år bakåt i tiden har ungefär 10% fler människor fått tillgång till nätet, och nästan lika många börjat använda sociala medier.
Också värt att notera är att de allra flesta använder sociala medier via sina smartphones.
E-handel blir alltmer generell
3 av 4 männniskor i världen har handlat på nätet den senaste månaden. Och ännu fler har besökt nätaffärer. Över 80% använder nätet för att söka information inför ett köp. Med andra ord – e-handel är nu en väl integrerad del av vår konsumtion i de flesta delar av världen.
Röstanvändningen fortsatt uppåt
Utvecklingen där vi använder röstsök och röstassistenter blir snabbt allt mer påtaglig. Och som väntat kan man se en tydlig skillnad i hur olika åldersgrupper omfamnar det. Medan hälften av 16-24-åringar och 25-34-åringar har använt röstsök mm någon gång den senaste månaden sjunker siffrorna till 43% (35-44 år), 31% (45-54 år) samt 31% (55-64 år). Sannolikt kommer dock fler och fler även i de äldre spannen att omfamna röst de närmaste åren:
Sociala medier
Facebook är fortfarande det klart största sociala medier-nätverket globalt – med en bra marginal. 2,4 miljarder aktiva användare varje månad. YouTube fortsätter att vara tvåa, och ligger nu kring 2 miljarder. Efter de två meddelande-apparna i Facebook-familjen, Messenger och WhatsApp, kommer så WeChat – det stora kinesiska nätverket med 1,1 miljarder och Instagram med miljarden jämt. Fyra av de sex största nätverken ägs alltså av Facebook.
Värt att notera är att TikTok nu ligger kring 500 miljoner användare, medan Snapchat har drygt 300 miljoner. Varken Twitter eller LinkedIn rör på sig särskilt mycket.
Appar
Även bland de mest använda apparna världen över känns namnen igen – det är meddelande-appar och sociala medier som dominerar. Facebook tar fyra av de fem första platserna, med WeChat som endan undantag. Och på sjätte plats hittar vi TikTok.
På spelsidan tycker jag det är intressant att Pokemon Go fortfarande intar en sjätteplats.
Det finns massor med mer intressant kunskap att hämta i rapporten. Och jag tipsar gärna om att läsa Simon Kemps egen analys av siffrorna.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Internet och sociala medier – Nya globala siffror Q4 2019