Varje vecka väljer jag ut fyra intressanta artiklar från senaste tiden, mest om digital utveckling och digital marknadsföring. Denna vecka om Riksbanken vill prata digitala betalningar, Hur ser vi till att AI inte ärver våra fördomar?, GAP skippar TV, fel tycker Ritson samt Hur ofta ska man nämna varumärket i native advertising? God läsning!
1. Den snabba övergången från kontanter till kort och digitala lösningar gör att Riksbanken vill prata mer om vad som händer och vilka konsekvenser det får: Sveriges kontantras sticker ut i EU
2. Hur kan vi säkra att vi inte lär ut våra egna fördomar till de maskiner och artificiella intelligenser vi tränar att ta del i samhället? För att göra rätt måste vi titta närmare på vår bild av vad som är rättvist: How machine learning pushes us to define fairness
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
3. Klädkedjan the GAP satsar stort på rörligt innehåll denna jul, men har helt valt bort TV till förmån för digitala kanaler. Något marknadsföringsprofessorn Mark Ritson ifrågasätter klokheten i: Ignoring TV is a strange choice for a big brand
4. En ofta diskuterad fråga inom native advertising/branded content är när och hur ofta vi ska nämna varumärket i innehållet. Nyligen upptäckte jag en studie som ger några intressanta svar, som t.ex att det går bättre för en post om avsändaren nämns senare: How to effectively mention brands in sponsored content
God läsning!
Pingback: Palle
Pingback: admin