Varje vecka väljer jag ut fyra intressanta artiklar från senaste tiden, mest om digital utveckling och digital marknadsföring. Denna gång om Ubers utveckling, skillnaden mellan Facebooks och Googles syn på integritet, Facebooks tuffa kamp kring EU-valet samt Hur nätet skakade om handel, politik och utbildning i grunden. God läsning!
1. Uber är ett jättenamn i nätutvecklingen, som förändrat såväl användarupplevelser som synen på vad en taxi är. Nu är det dags för börsintroduktion, och Sven Carlsson på DI Digital skildrar bolagets turbulenta historia: Uber – Skandalbolaget som blev världens största startup
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
2. Både Facebook och Google har haft stora utvecklarkonferenser på senare tid, där integritet och ”privacy” varit nyckelbegrepp. Men de befinner sig på mycket olika platser när de beskriver sina önskade lägen. Intressant analys av Josh Constine: Facebook talked privacy, Google actually built it
3. Inför EU-valet jobbar Facebook rejält för att plocka ned fejkkonton och osanningar. Men hur går det egentligen? Guardian har besökt socmed-jättens europeiska högkvarter och är inte optimistiska: Inside Facebook’s War room – the battle to protect EU elections
4. Om du har gott om tid under helgen vill jag verkligen rekommendera en essä av David Perell där han går igenom utvecklingen inom tre världar – handel, utbildning och politik – sedan efterkrigstiden och visar hur mycket de har transformerats av nätets genomslag. Från symmetrisk information till asymmetrisk, från homogeniska till fragmenterade osv. Lång, djuplodande och mycket tankeväckande: What the hell is going on
God läsning!
0 kommentarer på Fyra länkar värda att läsa v. 19 2019