En ny infograf visar hur AI – artificiell intelligens – får allt större betydelse för försäljning och interaktioner med kunder digitalt.
Det är Sales for Life som tagit fram infografen Where Human and Machine meet – The awakening of AI in Sales. Några av de fördelar som den lyfter fram med att ta hjälp av AI (t.ex botar) i säljprocesser är att det kan öka antalet ”leads” och säljmöten, minska kostnaderna för försäljning samt minska väntetiden vid en kontakt.
De har även fått med ett intressant citat från Marc Benioff, VD för Salesforce, som fritt översatt låter:
”För vårt företag, och jag tror för alla företag, kommer data-revolutionen att i grunden förändra hur vi gör affärer. Därför att vi kommer att ha datorer som hjälper oss med att interagera med våra kunder”
Spännande tider, och en intressant infograf:
Det kanske mest iögonfallande påståendet kommer på slutet – att 85% av alla säljaktiviteter kan automatiseras. Jag tror det är viktigt att skilja mellan branscher och komplexitet i affärer här. Men nog är det en intressant utveckling.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Har du frågor eller funderingar kring AI och försäljning, lämna en kommentar eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att förstå digital utveckling inom marknadsföring? Jag kan hjälpa er med ett inledande föredrag eller en workshop. Kontakta mig för mer information.
0 kommentarer på Artificiell intelligens tar större plats i digital försäljning (infograf)