Mary Meekers jätterapport om internettrender är läsvärd i sin helhet. Men om du inte haft tid att titta på den hittar du ett urval på 18 bilder här som jag tycker är extra intressanta. Samt några reflektioner från mig.
Varje år presenterar Mary Meeker på riskkapitalföretaget Kleiner, Perkins, Caulfield & Buyer en stor rapport om internetutvecklingen inom flera områden. Rapporten, som är på nästan 200 sidor, sprids och diskuteras flitigt under lång tid därefter. I år kom rapporten i maj, och den är fortfarande väl värd att titta närmare på. Här hittar du hela rapporten.
Jag har valt ut några bilder med insikter jag tycker är extra intressanta, och lagt till några egna reflektioner.
1. Internetutvecklingen 1995-2014
Från 1% till 39% av världens befolkning. En fantastisk utveckling
2. Mobilutvecklingen 1995-2014
Från 1% till 73% av världens befolkning. Den här bilden gör det tydligt att det mesta inom nätutvecklingen är mobilt.
3. Det är smartphones som ökar
76% av internetanvändare och 30% av mobilanvändare har smartphones. Vilket leder till ökad apputveckling och att alltmer sköts i mobilen.
4. Ökad nätanvändning drivs av mobilen
Vi tillbringar allt mera tid på nätet, det är en fördubbling på sju år. Och det är via mobilen som ökningen främst sker.
5. Mobil annonsering är möjligheten
Det läggs fortfarande mest pengar på reklam i linjär-TV och print, trots att användningen fortsätter att sjunka. Även här är det i mobilen som möjligheterna finns (men kom då ihåg att traditionell annonsering i allt högre grad blockeras av antingen användarna eller företag som Apple).
6. Nu kommer köpknapparna.
Twitter, Facebook, Google och Pinterest testar alla knappar som du kan handla direkt via. Framför allt i mobilen.
7. Video på höjden ökar
Vi tittar mer och mer på video/TV i mobilen, och vill inte vrida skärmen längre. Det vertikal video-tittandet ökar. Tänk på det när du ska göra film.
8. Meddelande-appar regerar
De populäraste apparna världen över är meddelande-apparna, som Facebook Messenger, WhatsApp, Kakao Talk m.fl. Därefter kommer sociala medier. Håller vi på att gå ifrån de stora, öppna nätverken som Facebook och Twitter för att istället kommunicera med enbart de vi valt ut?
9. Och de kan bli navet framöver.
Det finns en stor chans att meddelande-appar även blir navet i vår nättillvaro. Det är via dem vi umgås, handlar, söker information osv.
10. Notisernas tid är här.
Vi får mer och mer information via notiser som vi kan agera på utan att behöva avbryta det vi gör för att gå in i appen. Och nu med Apple Watch blir den utvecklingen ännu tydligare.
11. Video ökar rejält
Videotittandet ökar kraftigt, och framför allt sådant vi gör/ eller delar själva. Vi tittar på fyra miljarder videos per dag. Mer och mer i Facebook, som tagit upp kampen med YouTube om att bli videokanaler nummer ett.
12. Socialt först på nyheter
Vi får inte bara mer och mer av våra nyheter via sociala medier. De är allt oftare vår första källa, långt innan nyheten plockas upp av traditionella nyhetsmedia. Och detta oavsett vilken typ av nyhet det är.
13. Visuella medier viktigast för unga
Bland 12-24-åringar dominerar sociala medier, framför allt de bildbaserade. Instagram, Snapchat och Pinterest växer snabbast.
14. Millennials är ständigt uppkopplade.
87% av dem lämnar aldrig sin smartphone utom synhåll. Och de tror också att det mesta kommer att göras på mobiler inom fem år. Värt att tänka på då millennials utgör en allt större del av både våra kunder och kollegor.
15. E-handeln nätet ökar snabbt.
Idag är den 9% av allt retail-handel, 1998 var den under 1%.
16. Etablerade e-handlare dominerar
Än så länge dominerar första generationens e-handlare, som är optimerade för desktop och erbjuder traditionella leveranser. Välbekanta namn som Amazon, E-bay och AliBaba.
17. Nu kommer generation 2
En ny generation av e-handlare håller på att växa fram. På den digitala marknadsplatsen finns de som säljer en service sida vid sida med varusäljarna. Den är optimerad för smartphones och leveransen är on-demand.
18. Nätet ger oss det enkla
Användarupplevelse på nätet formar våra förväntningar. Här är tre exempel: Google gör det svåra enkelt, Instagram minskar alternativen, och Tinder gör det lätt att gilla/ogilla med en svepning. Och vi tar med oss känslan av att det ska vara så här enkelt till alla andra delar av nätet.
Om du fortfarande vill ha mer så finns det som sagt 182 bilder till för dig att titta på.
Om jag ska peka på ett par viktiga punkter så är det förstås hur dominerande mobilen är, och den utvecklingen kommer att fortsätta. Och det påverkar oss alla som arbetar digitalt med kommunikation och/eller marknadsföring. Messenger-apparnas utveckling är även den intressant att bevaka, och så även två viktiga trender: Köpknapparna och videokonsumtionen.
0 kommentarer på 18 höjdpunkter från Meekers rapport