Resebranschen har länge varit duktig på att skapa innehåll. Ving tog detta ett steg längre och lät användarna generera innehåll, i form av en community där frivilliga föräldrar svarar på frågor om Sunwinghotellen.
Jag vände mig till Robert Kalinagil, Social media and Mobile manager på Ving, och bad honom berätta mer om vad man gjort och hur man arbetat.
Vad är syftet med Sunwingföräldrarna?
Sunwingföräldrar finns för att ge resesugna barnfamiljer all information som behövs för att man ska hitta rätt hotell och resmål till sin semester.
Hur kom ni på idén?
Vi såg att det skrevs jättemycket om våra familjehotell, Sunwing, på nätet. Dels på vår Facebooksida för Sunwing men också på forum som familjeliv.se. Vi ville att vi själva skulle äga platsen som både frågor och svar finns utan att tappa i trovärdighet. Själva poängen är att det inte är vi på Ving som svarar på frågan utan kunder till oss som varit på just det hotellet och resmålet.
Hänger forumet ihop med andra aktiviteter för att nå avslut eller liknade?
Processen att gå från att fundera på en resa till att boka en resa är ganska utdragen, särskilt när det är en hel familj och ibland flera familjer inblandade. Det är inte ovanligt att det börjar 30 dagar tidigare och involverar 50 internetbesök innan man faktiskt konverterar. Under en så lång process har man olika behov under olika tidpunkter, vi tror att Sunwingföräldrar passar perfekt in när man har börjat fundera på Sunwinghotellen som plats men vill veta mer om både hotell och resmål. Eftersom själva sajten Sunwingföräldrar ligger på en egen plattform från företaget Kundo uppmanar vi Sunwingföräldrarna att länka till Ving.se där det passar för att guida rätt.
Hur valdes föräldrarna ut?
Vi la ut en sida på Ving.se där vi skrev att vi skulle lansera ett forum och nu letade deltagare, den sidan publicerades på Twitter och Facebook. Alla som var intresserade fick fylla i ett formulär som tog runt 20-30 minuter att fylla i vilket gjorde tröskeln rätt hög men alla som började fylla i fullföljde och kvalitén var jättehög. Av de dryga 100 personer som skickade in en ansökan valde vi ut 5 personer som vi intervjuade över telefon. Vi skrev ett kontrakt och genomförde utbildning i plattform och strategi för forumet.
Använder ni andra kanaler för att sprida det innehåll som kommer fram?
Vi använder gärna innehållet på andra plattformar som tex. tips i direktkontakt med kunder över mail, telefon och chatt men också i nyhetsbrev, på hotellsidor på Ving.se, Facebook och Twitter.
Hur har det gått?
Vi hade jättesvårt att innan vi startade sätta mål eftersom det var en helt ny grej för oss. När det nu har gått ett år ser vi ändå att det har gått klart över förväntan. Vi har fått in hundratals frågor som alla skapar en unik sida där flera frågor har tiotals utförliga svar både från våra anlitade Sunwingföräldrar men också från andra intresserade kunder som gärna delar med sig av sina reseerfarenheter. Samtidigt som vi ger svar på kundernas konkreta frågor kring hotell och resor ligger vi i topp på Google på mängder av för oss intressanta söktermer.
Kan du säga något om trafiken till forumet och vilket innehåll som gått bäst?
En sak vi kan se är att det kommer lika mycket trafik från Ving.se som från sökmotorer till forumet.
Den tråd som fått flest kommentarer är på en fråga om vilket Sunwinghotell som är bäst
Det mest visade inlägget handlar också det om viket Sunwinghotell man ska välja
Alla som skriver frågor får svar inom sju dagar. Den genomsnittliga väntetiden är mindre än ett dygn, kring 23 timmar. De flesta frågorna skrivs mellan 20-23 på kvällen.
5 populäraste taggarna på inlägg:
- Rhodos
- Sunwing Sandy Bay
- Sunwing Kallithea Beach
- Mallorca
- Sunwing Side East Beach
Hur tänker ni gå vidare?
Vi funderar dels på hur vi kan lyfta fram våra Sunwingföräldrar på olika sätt och hur vi kan få flera att ställa frågor men också om detta sätt att prata med våra kunder fungerar för andra delar av vår verksamhet. Det här är ett första väldigt lyckat test och vi har lärt oss mängder av saker av detta.
Slutsatser
Tack till Robert som så generöst delade med sig av sina erfarenheter av att jobba med forumet. Jag har några generella tips till dig utifrån det här:
Alla verksamheter har fans: Ving lärde sig att dra nytta av sina och fick flera bra och motiverade ambassadörer.
Innehåll som går att återanvända: De svar som Sunwingföräldrarna kommer med på forumet kan Ving även använda i andra kanaler, inte minst i sociala medier. Och det kostar dem mycket lite.
Låt ambassadörerna vara sig själva: Ving verkar inte försöka styra vad de svarar på forumet, vilket både gör svaren bättre och ökar trovärdigheten
Forumet ger bra resultat både i sök och socialt: Sunwingföräldrarnas svar drar trafik via sök, och det är bra innehåll att dela socialt. Med andra ord har Ving lyckats skapa mycket relevant innehåll.
Min slutsats blir att detta är något fler företag borde satsa på, oavsett om de är inom B2C eller B2B.
Om du har frågor eller funderingar kring att arbeta med ambassadörer, eller om content marketing i allmänhet, så lämna en kommentar här nedan eller mejla.
Ifall du vill att ditt företag ska sätta igång med content marketing eller bli bättre på det ni redan gör så kan jag hjälpa er. Jag arbetar med content marketing i alla steg, från strategi över produktion och spridning till uppföljning och analys. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.
0 kommentarer på Ving skapar bra content med Sunwingföräldrar