Tid och ork att blogga – Experterna tipsar

Tycker du tiden aldrig räcker till för att skriva på företagsbloggen? Det är ett vanligt problem, men det finns lösningar. Jag bad två verkliga experter, Therese Syllner Krupa och Sofia Falk som framgångsrikt drivit bloggen Hormoner och hemorrojder i flera år, att dela med sig av sina bästa tips för att blogga regelbundet och bra.

Det finns många goda anledningar varför ditt företag eller organisation ska ha en blogg. Ni får fram mer innehåll att dela, Google gillar att det händer saker på er sajt och det är bra sätt att kunna visa er kompetens på olika sätt – för att nu bara ta tre orsaker. Men för att kunna göra det måste du och dina kollegor orka posta innehåll regelbundet på bloggen, och det måste vara innehåll som uppfyller målen och håller god kvalitet.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Sofia och Therese, tillsammans med Therese dotter Mira

Sofia och Therese, tillsammans med Therese dotter Mira

Och där har du den vanligaste orsaken till varför så många företagsbloggar överges eller läggs ned. De som ska fylla den med innehåll hinner inte med.

Om du och dina kollegor går i bloggtankar eller redan har en blogg tycker jag du ska läsa denna post extra noga. För här får du 11 tips på vad du kan göra för att orka blogga med kvalitet från två som verkligen vet hur man gör.

Therese och Sofias bästa tips

1.Välj ambitionsnivå. Är det rimligt att skriva ett genomtänkt inlägg varje dag eller skulle det fungera bättre med två gånger per vecka?

2. Se det som en grej som bara ska göras. Som att borsta tänderna eller betala en faktura.

 3. Därför, ta dig tid. I taxin, i trappen, i hissen, i hallen. Skriv utkast på mobilen eller direkt i bloggappen (om du har en). 

4. Du behöver inte alltid skriva långt. Testa vårt påhittade SOS-upplägg: posta 3 korta, 3 långa, 3 korta inlägg under en tvåveckorsperiod, om du behöver en ”mall” att utgå ifrån i början.

 5. Bestäm teman som du återkommer till på veckobasis. T.ex. Fem fredagstips, Tisdagstoppen, Torsdagsreflektioner osv. Skapar struktur och hjälper dig att komma med idéer och hänga upp dem på nåt. Dessutom blir det bra sökmässigt och bidrar till ert varumärkesbyggande.

6. Var flera skribenter! Gäller det en företagsblogg bör ni ha en projektgrupp som bestämmer hur ofta det ska bloggas och av vem. Då behöver bloggen inte tystna om någon är sjuk.

7. Välj det enklaste bloggverktyget Teknikstrul får vem som helst att tröttna. och spara inloggningsuppgifterna så att alla i gruppen kan komma åt dem, var de än är.

8. Old school-bloggande passar inte alla. Välj då hellre mikrobloggar som Twitter eller Instagram, om sannolikheten är större att ni orkar skapa (och hålla!) ett mer levande flöde på så vis.

9. Alla inlägg kommer inte att välta internet Förlika dig med att. Vissa blir helt okej, andra minnesvärda. Men se till att hålla en hög lägstanivå för att inte tappa trovärdighet.

10. Våga vara personlig. Även på en företagsblogg finns en mänsklig avsändare. Låt det märkas. 

11. Kontinuitet är centralt. 10 000 timmar, du vet…

(Om det är någon som undrar vad de menar med 10 000 timmar så kommer det från författaren Malcolm Gladwell – han med tipping point – som hävdat att man måste lägga 10 000 timmar på något för att bli riktigt bra på det)

Bra, konkreta tips. Och om du undrar varför jag utnämner Sofia och Therese till verkliga experter på området så kommer svaret här:

Hormoner och hemorrojder

Therese och Sofia startade sin blogg för snart fem år sedan. Så här beskriver de bakgrunden själva: ”Sommaren 2011 fick vi barn med exakt en månads mellanrum. Under graviditeten hade vi följts åt genom hormonsvängningar och sömnrubbningar. Ofta blev vi förvånade över hur annorlunda det kändes att vara gravid, jämfört med vad vi hade hört. Vi hade blivit förda bakom ljuset, brukade vi skoja.”

Numera är deras blogg en del av tidningen Mama. Men förutom att de fortfarande bloggar är de contentproducenter åt Libero Sverige, och tar fram allt från filmer till artiklar och krönikor för deras kanaler. Therese och Sofia har gett ut en bok, och jobbar med bok nummer två just nu.

Bra jobbat, eller hur? Och tänk då på de gör allt detta samtidigt som de har ”vanliga” karriärer (Sofia är frilansskribent och Therese jobbar på Brid Content) och familjer med små barn.

Så om det är några som verkligen vet vad som krävs för att orka blogga så är det Therese och Sofia. Vad är lite stress på jobbet mot att få barn, ta hand om dem och samtidigt bygga upp ett bloggimperium?

 

Har du frågor eller funderingar kring bloggandet, lämna en kommentar här nedanför eller mejla mig. Och om du vill ha hjälp att komma igång med eller utveckla content marketing så hör av dig. Jag kan hjälpa dig med allt från en inspirerande föreläsning eller workshop till konkreta frågor som innehåll, strategi och uppföljning. Kontakta mig för mer information.

 

Bildkälla: Ruth_W, 365-60 – old typewriter, Flickr

0 kommentarer på Tid och ork att blogga – Experterna tipsar

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.