Sju sätt du kan återanvända eller anpassa gammalt innehåll i din content marketing

Känner du pressen att skapa nytt innehåll för din content eller inbound marketing? Ett smartare sätt att jobba är att återanvända eller uppdatera innehåll som du redan har tagit fram. I den här artikeln får du sju tips

Om du brukar läsa mina artiklar eller har hört mig prata i något sammanhang så är chansen stor att du känner till en av mina favoritkäpphästar – att vi måste bli bättre på att återanvända innehåll vi redan har i stället för att hela tiden försöka göra nytt.

Det finns flera skäl till varför detta är viktigt: Du kan spara tid och pengar är kanske det främsta. Men lika viktigt är att komma ihåg att ”nytt innehåll” är ett relativt begrepp – det kanske inte handlar om något som är nytt för dig, men för dina användare kan det vara något de hör om för första gången. Det finns alltså många fördelar med att säga samma sak igen och igen istället för att försöka komma på något nytt att berätta.

Men hur gör man då rent konkret? För att svara på den frågan vill jag dela med mig av sju tips på hur du kan återanvända eller anpassa innehåll du redan har i gömmorna för att på så sätt

Lär dig att göra bättre innehåll i text, video, ljud och bild – Köp Contenthandboken

 

1. Uppdatera och förnya innehållet

Ett av de lättaste sätten att skapa nytt innehåll är att ta något du redan har och se till att uppdatera information som kan ha blivit gammal eller inte stämmer. En annan variant är att ta en post och sätta in den i ett aktuellt sammanhang. En artikel eller en video som från början hade fokus på en produkt eller lösning kan istället riktas mot en viss tid på året eller en ny trend.

 

2. Rikta det mot en annan målgrupp

Om du har skapat innehåll som vänder sig till en viss grupp av tänkta kunder – t.ex experter inom ett område – så kan du skruva på den så att den istället talar till någon som inte har lika stora kunskaper, eller som arbetar inom ett helt annat område. En variant på detta är att du skruvar på innehållet så att det fortfarande riktas mot samma målgrupp men i en annan del av deras köpresa.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

 

3. Flytta det från ett format till ett annat

Det här är ett knep du säkert redan stött på – och ett av de mest effektiva som finns. Om du har en video där några experter delar med sig av sin kunskap kan du lätt göra om det till en artikel. Samma sak med en podd, det som sägs där går lätt att skriva ned i textform. Men du kan göra samma sak med en text – flytta över det viktiga i den till en video (t.ex en text-i-bild-video ) eller förvandla det till en infograf.

 

4. Slå ihop gammalt innehåll

Om du har gjort en content audit så kan du snabbt identifiera allt innehåll du har som berör samma ämnen eller samma lösning. När du tittar närmare på det innehållet kan du lätt upptäcka att det finns bitar från olika artiklar eller videos som fungerar tillsammans. Sätt ihop dem – och på så sätt har du skapat en helt ny bit innehåll.

 

5. Bygg vidare på en gammal post

Om du har poster med en stadig ström av trafik så kan det vara ett tecken på att det finns mer att säga om ämnet. Titta igenom den ursprungliga posten och se om det finns vinklar som du kan utveckla eller nya perspektiv du kan tillföra. Kan det till och med vara så att du behöver syna din ursprungliga ståndpunkt i sömmarna?

 

6. Uppdatera dina poster med färsk data

Statistik och siffror väcker alltid intresse – och många företag tar fram data för att använda t.ex som infografer. Men efter ett tag känns siffrorna inte längre relevanta och du kanske slutar använda den infografiken. Gör inte det, se istället till att uppdatera den med färska siffror så du fyller på livslängden. En annan sak du kan göra är att sätta de nya siffrorna i relation till de gamla, och på så sätt få fram ännu mer innehåll.

 

7. Skär innehållet på en annan ledd

Säg att du har ett antal kundcase eller success stories. De är ofta fokuserade på en enda kund, det är ju själva syftet. Men det finns ofta en eller ett par områden kring din produkt som alla dina nöjda kunder tar upp – och det kan vara din ingång till återanvändning. Om du plockar ut det dina kunder säger och sätter ihop det i en ny artikel eller video så har du plötsligt skapat en intressant bit content om din produkt som berättar något dina kunder tycker är viktigt.

Om du vill ta detta ännu ett steg så ser du till att göra den här sortens innehåll från alla dina kommande kundcase, helt enkelt genom att låta alla svara på en och samma fråga – då får du underlag till mer content närmast automatiskt.

 

Vad du ska ta med dig

Istället för att hela tiden känna dig pressad att skapa nytt innehåll för din content eller inbound marketing (en vanlig situation för många marknadsförare), ta med återanvändning  och anpassning av gammalt content i din planering. ?

Det ger dig både mer tid och bättre content, eftersom du bygger vidare på sånt som redan fungerat. Vilket betyder att när du väl tar fram nytt innehåll så kan du lägga mer kraft och budget på det.

Jag har ett sista tips:

 

Ta hjälp av ett proffs!

För att lyckas med återanvändning behöver du ha koll på ditt befintliga content, och en strategi som gör att du kan jobba effektivt. Då kanske du känner att det vore bra att få lite stöd med att komma igång.

Låt mig hjälpa dig. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa B2B-företag att jobba mer effektivt med sin content eller inbound marketing. Jag kan hjälpa dig att få en bra start på ditt nya arbete.

Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.

 

 

 

0 kommentarer på Sju sätt du kan återanvända eller anpassa gammalt innehåll i din content marketing

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.