Innan du publicerar ditt innehåll, ta ett ögonblick och fundera över om det tillför värde för mottagaren och lever upp till de värderingar ditt företag har. Två viktiga råd från Alexandra Kindblom i denna gästpost.
I slutet av förra året bad jag ett antal experter på innehåll om deras bästa råd till marknadsförare kring content marketing inför 2017. Jag fick jättebra svar från alla, och en del av dem var dessutom så långa att jag fick trimma dem för att de skulle få plats i e-boken jag gjorde. Men det vore synd att inte ge er de fullständiga svaren, för de är mycket läsvärda.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Ett av dem kom från Alexandra Kindblom, VD och senior rådgivare på Intellecta Corporate.
Hon reflekterar kring betydelsen av värde och värdering för content marketing:
Haussen runt det som vi brukar kalla content är möjligen på väg att avta något. Men pressen att hitta content, eller innehåll, för att fylla olika kanaler och/eller uppgjorda publiceringsplaner kan vara tuff. Jag vill ändå mana till ytterligare ett varv av eftertanke. För även om du säkert redan svarat på det ganska omfattande frågebatteri som bör ligga till grund för vilken contentsatsning som helst kan det finnas skäl att andas in och andas ut och tänka till – en extra gång eller två.
Det jag gärna ser att man skänker en extra tanke är två begrepp, nämligen värde och värdering.
Värde
Vi börjar med värde: Tillför ditt content (filmen, texten, bilderna, historien …) någonting till personen där på andra sidan, din kund, intressent, användare eller vad vi nu väljer att kalla mottagarledet? Är innehållet på något sätt unikt – i motsats till allmängiltigt? Är det av god journalistisk kvalitet, väcker det äkta känslor, kan man lära sig någonting av det, är det en njutning att ta del av det, skrattar man, gråter man – händer det någonting hos mottagaren?
Om du som avsändare svarar nej på alla dessa frågor då tycker jag att du ska fundera på om du ändå inte ska strunta i att publicera, helt enkelt lämna walk over den här gången. Byta contentleverantör, tänka om kring contentstrategin och lyfta innehållet innan du väljer att skicka ut det på sin spridningsresa i världen. Bruset är enormt där ute, det redaktionella innehållet (inte sällan av bristande kvalitet) som snurrar runt är som en framvällande lavin.
Säkerställ effekt av dina aktiviteter på det enda rimliga sättet – att ditt innehåll, ditt content, är det allra bästa i sin genre – säkerställ att det du gör tillför äkta värde till din mottagare.
Värdering
Och fortsätter med värdering: Vi står alla tillsammans inför en situation där mycket av det tillgängliga redaktionella innehållet som finns tillgängligt har skapats av kommersiella aktörer. Det är på gott och ont och personligen gläder jag mig över just mångfalden, mängden av content (när det är av bra kvalitet) och variation i de olika avsändartyperna. Och som företag, organisation eller myndighet har du självklart inget publicistiskt ansvar – det är inte det som är ditt uppdrag.
Men du är ändå en del i ett maskineri av redaktionell produktion. Och med all sannolikhet står din verksamhet för ett gäng ganska väl genomarbetade värderingar. Innan du sänder ut ditt content skulle jag därför vilja rekommendera att du bara helt kort funderar över just dessa värderingar och bara gör klart för dig själv att; ”ja just det ja – det här innehållet svarar upp mot våra värderingar – det var ju bra, då kör vi”.
Den här enkla övningen säkerställer inte bara att det du kommunicerar mappar mot er värdegrund och på så vis bidrar till en rätt och riktig bild av er som aktör utan du fungerar också som garant för att det innehåll som finns i allas vår contentmiljö faktiskt har granskats – om än inte publicistiskt.
Så långt Alexandras råd till marknadsförare kring content marketing. Jag tycker det finns mycket att lära av hennes reflektioner, både när det gäller att säkra kvalitet och att innehållet ska vara i linje med det företaget eller organisationen faktiskt står för.
Stort tack till Alexandra för att hon tog sig tid att skriva ned de här tipsen. Om du har frågor eller funderingar kring detta, lämna en kommentar här nedan.
Pingback: Publicera inte bara för att du kan |