Nå målgruppens hjärtan med en mejlkurs

PR-konsulten Jerry Silfwer startade en mejlskola för digital PR. En mycket bra idé som fler företag borde pröva, framför allt inom B2B. Du når nya potentiella köpare via en kanal de själva valt.

Nyhetsbrev via e-post är fortfarande en av de mest effektiva kanalerna för att få ut eget content, inte minst inom B2B. Det har Jerry Silfwer, känd PR-konsult med egna sajten Doctor Spin, tagit fasta på och satt ihop en kurs i digital PR som levereras via e-post. Den som skriver upp sig får ett mejl om dagen i 28 dagar, med titlar som The CTA Mindset, The 404 trick och Landing page tactics. Jag bad Jerry berätta lite mer om bakgrunden och resultatet.

Jerry Silfwers succé

Hur kom du på idén?

Jag hamnar ibland i heta diskussioner med B2B-företag om var vi ska lägga balansen mellan nyheter och expertkunskap. Min tes är att viktiga publiker törstar efter deras kunskap. Så jag satte ihop kursen på min egen blogg för att demonstrera för en kund att det faktiskt finns människor som är beredda att låta en expert de litar på att skicka dem ett mejl om dagen i 28 dagar. Den primära målgruppen är mina befintliga kunder, de ser att jag lever som jag lär. Den sekundära målgruppen är kommunikations- och marknadsföringsproffs.Jerry Silfwer Doctor Spin

Vad blev resultatet? Är du nöjd?

Kursen rullar vidare och jag förbättrar den när ny inspiration dyker upp. De första två månaderna gick 1,500+ personer i rätt målgrupp kursen och av dem hoppade 16 personer av i förtid. Jag spenderade 350 kronor på att boosta en Facebook-uppdatering, men min egen blogg var den huvudsakliga inkastaren.

Har du ett nästa steg för de som skrivit upp sig och fått breven?

Jag jobbar på en premiumkurs som ska lanseras under första halvan av 2016, en åtta veckors videokurs med ett helt nytt pedagogiskt ramverk.

Hur tog du fram innehållet?

Innehållet i kursen är med avsikt väldigt enkelt, bara text rakt upp och ned. Jag har ett dokument med hundratals idéer till bloggposter. Jag valde ut 28 av dem, skapade en röd tråd och sedan skrev jag mejlen.

Vad är en rimlig mängd brev, finns det ett minimi- eller maxantal?

Mitt standardsvar om vad som är rätt längd när du skriver för digitala kanaler passar in här också: Ditt innehåll ska vara precis så kort eller långt som det behöver vara. När jag skrev kursen visste jag inte att den skulle bli hela 28 dagar lång, men det blev den. Och då fick jag jobba utifrån det.

Någon lärdom du vill dela med dig?

Många kunskapsintensiva företag och organisationer har en övertro på nyheter och en undertro på expertkunskap. Det är expertkunskaper som driver hela ekosystemet kring våra sökmotorer och därför uppmuntrar jag ofta varumärken som sitter på kunskap att dela med sig av den. Sharing is caring!

Vad du kan ta med dig från detta

Det finns flera fördelar med att göra en avgränsad aktivitet som Jerrys mejlskola.

  • Det ger dig möjligheten att bygga en relation till mottagaren. Du syns i hens inkorg varje dag eller varje vecka under en viss tid, och levererar varje dag värdefulla insikter.
  • Du har fått tillgång till mottagarens e-post, och har även möjlighet att erbjuda denne att börja prenumerera på ditt vanliga nyhetsbrev, ladda ned innehåll på din sajt eller något annat som kan utveckla relationen
  • Du kan bygga din eller ditt företags position som expert, som någon som levererar djup kunskap.
  • Det finns en stor frihet kring ämnesval och upplägg. De viktigaste kriterierna är att du ska kunna ta fram ett visst antal poster, så det kan inte vara för snävt, och du ska vara en trovärdig avsändare.
  • Du kan använda innehåll som redan publicerats i andra kanaler. Det du behöver är att fixa till det lite så det passar in i formatet.
  • Du får en naturlig möjlighet att erbjuda en fortsättning i någon form; en demonstration, en workshop eller liknande.

Trots att många har avfärdat eller dödförklarat e-posten genom åren så är den fortfarande mycket använd. Och många föredrar fortfarande att få information till sin e-postlåda framför att se den via rss-flöden eller i sociala medier. Beroende på hur din målgrupp ser ut kan mejllådan vara din bästa möjlighet att få kontakt med dem.

Till sist, om du inte redan har skrivit upp dig på Jerrys kurs – gör det. Du får en mängd bra tips och insikter från en av Sveriges främsta inom digital PR och marknadsföring.

 

Om du har frågor eller funderingar kring distribution av innehåll, eller content marketing i allmänhet, så lämna en kommentar här eller kontakta mig direkt. Och ifall du vill börja använda content marketing på ditt företag, eller utveckla det ni redan gör, så kan jag hjälpa er med allt från strategi till genomförande. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.

(Delar av denna artikel har tidigare publicerats i Digital content marketing, ett analysbrev jag och Joakim Arhammar gör för Dagens Media. Du kan köpa en prenumeration här)

0 kommentarer på Nå målgruppens hjärtan med en mejlkurs

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.