Gör du det näst största misstaget i content marketing?

Många företag skapar innehåll som är mer relevanta för de som gör det än för målgruppen de vill nå fram till. Detta är ett mycket vanligt misstag, som kan få stora konsekvenser. Läs mer om hur du kan undvika att ditt företag gör det.

En av de största utmaningarna för företag som vill arbeta med content marketing är att lära sig fokusera på sina kunder – både vilka de är och vilka behov de har. Det här problemet kan visa sig på många sätt, men ett av de vanligaste är att man har ett inifrån-och-ut-perspektiv i allt innehåll man producerar. När man har ett större fokus på vad som händer inom organisationen, och på sådant som de som arbetar där tycker är viktigt än på vad kunderna upplever som väsentligt då blir slutresultatet innehåll som saknar värde för mottagaren och inte gör någon nytta.

Ett internt språk

Ett sätt som inifrån-och-ut-perspektivet visar sig är i språket. Med ett internt perspektiv är det lätt att fikonspråk, jargong, fackuttryck och interna förkortningar slinker igenom. Till slut kommunicerar man allting på ett språk som bara de införstådda kan förstå, och det görs lika mycket utåt som internt. I extrema fall resulterar det i att företagets produkter och lösningar aldrig dyker upp vid ett sök – man talar inte längre samma språk som kunderna, som använder helt andra söktermer.

Du har säkert hört talas om det klassiska sökexemplet om varför de som googlar på ”dagis” aldrig får några bra träffar – orsaken är att alla dagis kallar sig ”förskolor”.

Intern marknadsföring

Ett annat exempel på hur det här kan visa sig är vilka teman ett företag väljer att lyfta fram i sin kommunikation och marknadsföring. Det finns ett betydligt större intresse för att tala om ämnen som de inom företaget tycker är intressanta än att lyfta fram sådant som kunderna tycker är viktigt. Ibland kan det bottna i det som kallas ”marketing-by-committe”, det är viktigare att nå intern konsensus än att vara relevant.

Resultatet brukar bli att kanalerna fylls av interna nyheter, det satsas på dyrbara kampanjer utan målgruppsfokus. På sajterna utbryter puffkrig, för alla avdelningar ska synas på startsidan. I sociala medier tillämpas megafonprincipen – enkelriktade, skrikiga poster – eftersom man egentligen inte vill ha någon interaktion alls. Tydliga indikationer på att man tappat kontakten med och intresset för sin omgivning.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Var relevant

Om du vill göra content marketing på ett sätt som faktiskt ger resultat så måste det vara på målgruppens villkor. Du kan inte skapa innehåll utifrån vad du tycker de borde vara intresserade av, det måste verkligen handla om sådant som är viktigt för dina potentiella och befintliga kunder. Hur dina lösningar kan förbättra deras liv, hur de kommer att göra bättre affärer tack vare dem. Och inte minst hur du kan hjälpa dem växa sig större och starkare.

Det bästa sättet att lära sig vad som är viktigt för målgruppen är att verkligen lyssna till dem, och våga ställa frågor som hjälper dem berätta om det. Om du vill att ditt företag ska känna era målgrupper och förstå vad som är viktigt för dem, då måste ni satsa på att jobba ordentligt med målgruppsanalys. Involvera olika delar av företaget för att få mer än ett perspektiv på vilka de är. Ge er ut och intervjua kunder. Samla in och analysera all data ni har kring vad de gör och resonerar.

Om ni klarar av att ha ett utifrån-och-in-perspektiv i allt innehåll som produceras, då har du och dina kollegor inte begått det näst största misstaget i content marketing.

Och jag är säker på att ni redan har undvikit det allra största också – att inte ha en dokumenterad och genomförd strategi för er content marketing.

Har du frågor eller funderingar kring content marketing? Lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

 

 

0 kommentarer på Gör du det näst största misstaget i content marketing?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.