När man frågar marknadsförare som jobbar med content marketing om deras största utmaningar är tre vanliga svar att det är svårt att producera rätt, mäta samt producera tillräckligt. Tre problem som alla har samma rot
Varje år gör min byrå Brand Movers en stor undersökning om hur det står till med content marketing i Danmark. Du kan beställa hela undersökningen här – gör gärna det, den är intressant. I år frågade vi bland annat vilka deras största utmaningar var och här är de tre främsta svaren:
- Att producera innehåll som engagerar målgruppen
- Mäta hur effektivt innehållet de producerar är
- Producera tillräckligt mycket content
De här tre låg rejält mycket högre än de följande. Och jag är säker på att detta inte är unikt danska utmaningar – det finns gott om marknadsförare världen runt som sliter med samma utmaningar.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Den gemensamma nämnaren
Intressant nog finns det dock en gemensam nämnare som skulle kunna hjälpa marknadsförare att lösa de här tre problemen, och många fler därtill.
Och det vore att ha en dokumenterad och implementerad strategi för sin content marketing.
Det finns nämligen en slående faktor när man tittar närmare i undersökningen. Så här svarar danska marknadsförare på frågan om hur det står till med deras strategier:
Vad siffrorna visar är alltså att 27% saknar en strategi för content marketing. 44% av de tillfrågade uppger att de har en, men den är inte dokumenterad. Och 3% vet inte om de har någon.
Vilket betyder att totalt är det 74% av de tillfrågade som antingen saknar en strategi eller som inte har den tillgänglig. Bara 26% har en nedskriven (och därmed sannolikt kommunicerad) strategi för sitt content marketing-arbete.
Ser du mönstret här?
För mig är det tydligt. Så tillåt mig att förklara det lite mer.
Det här gör en strategi
Det finns många marknadsförare som tycks ha en kluven inställning till det här med strategier (vilket kan förklara varför de inte producerar några), men det är egentligen rätt lätt: En strategi är till för att göra ditt jobb lättare.
En användbar strategi besvarar alla dina frågor kring vad som ska göras – och på ett sådant sätt att det både är lätt att förstå och lätt att hitta svaret om du behöver titta närmare på någon del av den.
Här är några av de frågor en content marketing-svarar på, tydligt och begripligt:
- Vilka ämnen är det vår målgrupp bryr sig om, och hur tar vi fram innehåll som handlar om dessa?
- Vilka syften och mål har vår content marketing, och hur mäter vi att vi uppnår dem?
- Hur kan vi producera innehåll på ett effektivt och genomtänkt sätt, så att vi alltid har tillräckligt mycket av det för alla content marketing-aktiviteter?
Är det någon av de frågorna som ringer en klocka? Exakt, det är just precis de som är de tre största utmaningarna i undersökningen om content marketing i Danmark.
Så med andra ord: De tre största utmaningarna för många som arbetar med content marketing skulle kunna lösas genom att ta fram en dokumenterad och kommunicerad strategi. Något som bara en fjärdedel av de företag som deltog i undersökningen hade gjort.
Det blir rätt enkelt att dra en tydlig linje från punkt A (våra utmaningar) till punkt B (vi saknar en strategi) när man synar problemet närmare.
Och lösningen är så enkel. Ta tiden och investera i en genomgripande och dokumenterad strategi. Det kommer att bespara dig en massa tid, pengar och frustration framöver.
Det är aldrig för sent
Den främsta orsaken till att många företag världen över har de är problemen är att de satt igång arbetet med content marketing utan att ha en strategi. Och många företag fortsätter att arbeta utan en. Om du jobbar för ett av dessa företag så kanske det känns vettigast att bara tuffa på, att fortsätta arbeta utan en strategi. Men det stämmer inte, och jag rekommenderar verkligen att ni prioriterar att ta fram den där strategin. Det kommer att betala sig.
För även befintliga content marketing-program blir bättre med en strategi på plats. Den hjälper er att arbeta mer effektivt och att utveckla det ni gör i takt med att era målgrupper utvecklas och förändras.
Ifall du å andra sidan jobbar på ett företag som just satt igång er satsning på content marketing eller ligger i startgroparna – då är det nu ni ska investera i en strategi. Den kommer att hjälpa er gång på gång, med prioriteringar, fokus, produktion och mätningar. Verkligheten är alltid den att det finns så många olika saker att göra, och begränsade resurser att göra dem med. Strategin hjälper er att prioritera och välja bort så ni gör rätt saker.
Långsiktiga framgångar
En sista insikt från den danska undersökningen – och något som backas upp av alla andra studier jag sett – är att content marketing är ett långsiktigt arbete. Ju längre du håller på desto större blir framgångarna. Det tar tid att bli sedd som en värdefull och pålitlig källa till bra kunskap, och att förflytta dina kunder genom deras köpresa.
Långsiktiga program kräver mycket beslutsamhet och förmågan att fokusera, samt en tydlig målbild. En strategi hjälper dig med fokus och målbild, opch gör det lättare att vara beslutsam. Förutom att den säkrar att ni producerar och sprider bra innehåll.
Med andra ord: Om du vill lyckas med ditt content marketing-arbete är en dokumenterad och implementerad strategi en förutsättning.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: Palle
Pingback: admin