Jag har förmånen att få prata på Popinion, på temat Content marketing 2.0. Vad jag framför allt vill lyfta fram är hur viktigt det är att inte bara skapa innehåll, utan faktiskt arbeta med det.
Popinion, Juseks konferens om kommunikation och påverkan äger i år rum onsdag 27/4 i Stockholm. Det ska bli mycket roligt att få delta och få möjligt att prata innehåll och hur vi kan använda det bäst.
Så vad menas med att content inte längre är kung? Självklart är innehåll, content, mycket viktigt för content marketing. Men när det moderna content marketing-arbetet började för 10-12 år sedan var konceptet att skapa innehåll och publicera det i egna kanaler så nytt för många att man kunde nöja sig med just det – lägga tid och kraft på att ta fram kvalitativt innehåll, publicera det i egna kanaler och hålla tummarna för att målgruppen skulle hitta dit via sök eller social delning. Det fanns en tillräckligt stor chans att lyckas för att det skulle forma synen på content marketing. Det gav nytt liv åt det gamla begreppet ”content is king”, som myntades av Bill Gates redan på 1990-talet.
Sprid ditt innehåll
Sedan dess har det hänt en del. Sociala medier har utvecklats till att bli en ännu större del av vår tillvaro. Allt mer av vårt nätanvändande sker via smartphones, och inte minst arbetar många företag och organisationer med innehåll idag. Den totala mängden av innehåll är så omfattande att risken är överhängande att just ditt utmärkta innehåll inte hittas av en relevant målgrupp om du inte arbetar aktivt med det.
Samma utmaning finns för t.ex medier. För några år sedan kom en rapport från New York Times som visade att även om journalisterna där levererade det bästa innehållet så var medier som HuffPost och Buzzfeed mycket bättre på att sprida det. Idag har vi sajter som Buzzfeed och i Sverige KIT som helt och hållet distribuerar sitt innehåll via sociala kanaler.
Så lika väl som att säga att ”content is king” skulle man kunna bygga ett lika starkt case för att distribution är kung eller drottning.
Kontexten tar över
En annan potentiell kunglighet är Kontext, alltså var och i vilka sammanhang vi använder innehållet. Om ditt innehåll inte är anpassat för att ta del av via en smartphone eller en tablet är risken stor att det väljs bort. Om du driver en butik kan det t.ex vara klokt att ha relevant innehåll om dina varor lätt tillgängliga på nätet eftersom många av dina besökare kommer att ägna sig åt att googla produkterna i affären.
Kontext kan också betyda att vi är beredda att interagera med olika typer av innehåll, och olika typer av marknadsföring eller kommunikation beroende på var vi befinner oss i en köp- eller informationsprocess. I dessa digitala tider är det lätt att glömma bort att en trycksak eller ett möte i vissa sammanhang ger bättre resultat. Det är därför det är så viktigt att göra sin målgruppsanalys ordentligt – den kommer inte bara att tala om vilket innehåll som är relevant för målgruppen, utan också var och hur de vill få det till sig.
Istället för att tala om att innehåll är kung är det bättre att tala om en grupp av makthavare som stöttar varandra för att få genomslag. Välkommen till content-republiken!
Tre tips
Jag har också lovat att ge deltagarna tre konkreta tips om content marketing som de kan sätta igång med omedelbart:
1. Om du inte har en målgruppsanalys på plats – ta dig tid att göra den. Börja i liten skala, med kollegor från olika delar av företaget som träffar era kunder på olika sätt. Har företaget en ordentlig analys på plats, se till att du utnyttjar den maximalt.
2. Tänk innehåll först, inte kanaler eller avdelningar. De flesta företag och organisationer arbetar i silos och producerar för mycket innehåll. Minska på mängden ni producerar och återanvänd det mer.
3. Sätt tydliga mål och mät på dem. Många verksamheter saknar konkreta syften och mål med sin content marketing. Då blir det både svårt att mäta på hur det går och att berätta för andra vad ni håller på med.
Där har du i korthet vad jag tänkte prata om på Popinion. Jag hoppas vi ses där. Om du tycker den här föreläsningen låter intressant för ett event du ordnar eller du skulle vilja ha en skräddarsydd variant för ditt företag, kontakta mig direkt.
Bildkälla: Wikimedia
0 kommentarer på Content är inte kung – Temat för min föreläsning på Popinion