En content audit är en genomgång av allt innehåll du har. Den omfattar oftast både det innehåll som du t.ex använder i din content marketing – utbildande, inspirerande mm – och sådant som mer handlar om dina produkter och lösningar
Många företag och organisationer har ingen eller lite kunskap om vilket innehåll de har, var det finns eller hur användbart det är. Bristen på kunskap leder till mindre effektivitet och ökade kostnader.
Lösningen är att göra en genomgång av allt innehåll – en så kallad content audit. Då får du en överblick av vad som finns och var det finns. Men det finns några ytterligare orsaker. Jag vill lyfta tre stycken:
– Om du har koll på det innehåll du har så vet du också vad du saknar. Du får en slags gapanalys så du vet vilket innehåll du måste producera för att kunna erbjuda dina kunder eller prospects innehåll längs hela köpresan.
– När du du vet vilket innehåll du har så vet du också hur du kan återanvända det. Du kan titta på datan och se vad som funkar och vad som funkar mindre bra. Du kan anpassa det eller göra om det i ett annat format. Det här är en stor besparing, därför att då behöver du inte producera nytt – du har det redan i gömmorna.
– En content audit gör det lättare att jobba med en strukturerad process kring din innehållsmarknadsföring, t.ex via marketing automation. I den måste du kunna snitsla banor med ditt innehåll och för att kunna göra det behöver du först och främst veta vad du har så du inte har luckor eller producerar samma innehåll igen.
Låt mig hjälpa dig med din content audit. Jag kan antingen vara din coach om ni vill göra det mesta av jobbet själva. Eller så gör jag hela genomgången åt dig, på ett sätt som gör processen så effektiv för dig som möjligt.
Kontakta mig för att prata mer om fördelarna med en content audit
0 kommentarer på Bli bättre med en content audit