Vad kan en content marketing-byrå tillföra dig som marknadsförare? Jag listar sju anledningar varför du har nytta av dem
En av de större trenderna inom marknadsföring sedan några år är att skapa Inhouse-byråer eller avdelningar, alltså att skaffa kompetens inom företaget eller organisationen för t.ex content-produktion. Det finns flera orsaker till varför detta har blivit populärt, men en betydande orsak är just genombrottet för content marketing. Vartefter värdeskapande innehåll blir allt viktigare för att nå fram till målgruppen blir det givetvis väsentligt att kunna säkra den kompetensen internt.
Det finns många fördelar med att ha kompetens inom skapande och produktion innanför väggarna, men det finns också en hel del saker som talar för att ta hjälp av en byrå med expertis inom content marketing. Utifrån mina erfarenheter av att dels ha jobbat på ett antal marknadsavdelningar, dels på byrå (transparens: Jag jobbar numera på content marketing-byrå Brand Movers) så har jag satt ihop sju starka skäl för att ta hjälp av en byrå. Det finns fler, och du får gärna komplettera listan.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Bättre regelbundenhet i publicering
En förutsättning för att arbetet med content marketing ska bli framgångsrikt är att regelbundet publicera relevant innehåll. Här är utmaningen för många marknadsavdelningar att man har en massa annat som måste göras, varpå det lätt blir hackigt i maskineriet för planering och produktion.
Genom att jobba nära en extern leverantör säkrar man att det finns kapacitet att producera även i de perioder som avdelningen har jättemycket att göra. Man får ett flyt i produktionen som stärker content marketing-arbetet.
Fler optioner, större variation
Många av de Inhouse-avdelningar som byggs upp består till stor del av skribenter, eller i alla personer som är mest vana vid att producera text. Detta beror i sin tur på att många företag och organisationer ser textinnehåll som viktigast. Men samtidigt pågår en stor förflyttning från text till video, ljud och andra format – och den lär bara öka de kommande åren.
Här kan ett samarbete med en byrå stärka det som görs av Inhouse-avdelningen. Det finns ingen motsättning mellan att bygga upp en sådan avdelning och samtidigt ta hjälp av en byrå för att få tillgång till expertis och andra perspektiv. Svagheten i principen att enbart arbeta internt ligger just i att man gör ungefär samma saker hela tiden, och samverkan med en byrå förändrar den dynamiken.
Ett externt perspektiv
Under mina år på marknadsavdelningar satte jag mycket stort pris på kontakten med byråer och andra eftersom jag då fick ett externt perspektiv på innehållet och på marknadsföringen i stort.
Som konsult har jag märkt att utifrånperspektivet är bland det värdefullaste jag har att bidra med. På så sätt kan jag dela både mina erfarenheter och lyfta fram vad andra har gjort.
Men som konsult måste man förstå både affärsmålen och kompetensen hos de företag man arbetar med, istället för att utgå från att man själv har de största kunskaperna eller bästa lösningarna. Lika viktigt är det att förstå att det finns en tid och plats för allt – och lära sig var organisationen man hjälper befinner sig.
Mer tid för strategi
Min bild av hur många marknadsavdelningar i Sverige fungerar idag är att man i hög grad jagar tid och känner stress. När det är så sätts ofta det långsiktiga tänkandet och planeringen åt sidan till förmån för att lösa det som är omedelbart.
Det går inte att ändra detta totalt, men om en av de saker som tar upp tiden är att planera, producera och sprida innehåll så kan ett snabbt sätt att lösa detta vara att ta hjälp av en byrå. Allra bäst blir det om man kan lita till ett långvarigt samarbete där byrån har djup insikt i vad som behöver göras.
Djupare expertis
Som jag var inne på här ovan får du ett större urval av innehåll att använda om du jobbar utanför huset. En variant på detta är att du även kan få tillgång till kompetens och kunskap som behövs för att lyfta visst innehåll. Det kan vara allt från animerad video eller att snabbt kunna skapa relevant grafik till att sätta ihop dashboards med data från olika källor eller vässa säljarna i social selling.
Det är få marknadsavdelningar som kan kosta på sig att ha många experter, det vanliga är att man hellre satsar på generalister. Och då är det utmärkt att ha en samarbetspartner.
Bättre kompetensutveckling
En sak som många marknadsförare efterlyser är kompetensutveckling, och då inte bara den där enda konferensen som man får gå på under året. Det handlar mer om kontinuerlig kompetensutveckling och inspiration, av både stort och smått.
Här kan de byråer som är duktiga på att hänga med och följa utvecklingen vara en mycket viktig partner för marknadsavdelningen. Genom att kontiunerligt dela kunskap och ta initiativ till gemensamma workshops ser man till att överföra kunskap på ett effektivt sätt.
Bollplank
Ibland behöver man som marknadsförare på ett företag eller organisation någon att bolla idéer och tankar med, som inte finns på insidan. Har man tur är man en del av ett nätverk eller någon annan community som löser detta, men mitt intryck är att de flesta marknadsförare saknar ett sådant bollplank på kontinuerlig basis.
Även här kan en bra byrå vara en oerhörd tillgång. Vartefter de som arbetar där får större och djupare kunskap om vad kunden gör och behöver blir de en värdefull tillgång som kan erbjuda ett annorlunda perspektiv.
Där har du mina sju skäl till varför det kan vara en bra idé att ta hjälp av en byrå. Kan du komma på flera? Dela dem gärna i en kommentar.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: Tonny
Pingback: admin