De senaste veckorna har det varit en strid ström av förutsägelser om vad som ska hända inom content marketing under 2015. Jag tänkte pröva något lite mer modest, tre råd som jag hoppas ska hjälpa dig att lyckas ännu bättre med din innehållsmarknadsföring under det kommande året. Här kommer de.
1. Lyssna inte på generella utsagor – gör din egen analys
Det finns gott om tips och påståenden kring content marketing, om att vissa format eller kanaler bättre medan andra ska ignoreras. Det kan vara av typen ”Video kommer att ta över från white papers inom B2B-marknadsföring” eller ”e-postmarknadsföring är mycket effektivare än sociala medier”. Var försiktig med att följa den sortens råd, utan gör alltid din egen analys. Ta reda på vad som fungerar bäst på din målgrupp, vilket slags innehåll de föredrar, vilka kanaler som de spenderar tid i osv. Det kan mycket väl visa sig att video är det bästa sättet att få deras uppmärksamhet, eller att e-post ger de bästa resultaten, men innan du har undersökt det själv kan du inte veta säkert. Lita inte på att generaliserande bloggposter eller tweets ska innehålla någonting av verkligt värde för dig (ja, det gäller den här posten också). Vad de kan göra är att ge dig infallsvinklar och tips som du sedan kan pröva själv.
2. Se till att få den där strategin gjord
Jag vet att du har är stressad och har alldeles för mycket att göra. Men det kommer aldrig att bli annorlunda innan du får den där strategin gjord, och du kommer dessutom att hela tiden behöva tänka ut innehåll hux flux. En dokumenterad strategi för din content marketing kan faktiskt innebära att du blir mindre stressad, eftersom du kan planera din innehållsproduktion bättre. Och den hjälper dig också att producera, distribuera och mäta innehåll på ett mer effektivt sätt. För att inte tala om att kvaliteten vad gäller relevans ökar, eftersom den inbegriper en målgruppsanalys. Jag skulle kunna berätta mer, men jag tror du har förstått vad jag försöker säga. Så snälla du, sätt den där strategin högt upp på din att göra-lista. Och om du behöver lite hjälp att komma igång så finns den att få också.
3. Gör distribution till en prioritering
Många företag tar fram innehåll. Många företag tar till och med fram riktigt bra innehåll. Ändå är det mycket av det som aldrig upptäcks och ännu mindre hjälper till att sälja. Orsaken är att det bara sitter där och väntar, på en webbplats, i en tidning eller i ett nyhetsbrev. En av de viktigaste poängerna från New York Times ”läckta” digitala rapport från förra året var att det inte räcker med att vara bäst på att ta fram innehåll, det är minst lika viktigt att se till att det sprids i olika kanaler och i olika format. Delningar i sociala kanaler, att använda köpt och förtjänad media, ompaketering och omstöpning av innehåll måste vara en del av din content marketing på en daglig basis.
Där har du dem, mina tre råd för att förbättra din content marketing under 2015. Lägg till dem till dina egna idéer så ska du se att det blir ett framgångsrikt år. Lycka till med ditt innehållsarbete!
0 kommentarer på 3 sätt du kan förbättra din content marketing under 2015