11 myter om content marketing

Låt inte myter och vanföreställningar stå i vägen för att du ska våga pröva på content marketing. Här tar jag upp 11 myter som ofta dyker upp och visar varför de är fel

 

Content marketing kan vara ditt bästa sätt att nå fram till din målgrupp. Men bara om du gör det på rätt sätt. Det finns en mängd myter och felaktiga idéer kring vad content marketing är och hur man gör. De myterna kan hindra dig från att komma igång med eller bli bättre på att jobba med innehåll. För att ge dig en balanserad bild tar jag upp 11 myter och visar vad som egentligen gäller.

Jag har satt ihop en presentation av de elva myterna, som du kan titta på eller ladda ned här:

 

Om du hellre vill läsa om dem i vanlig text så kommer de här:

Myt 1: Content marketing är samma sak som att blogga

Content marketing är mycket mer än att blogga. I grunden handlar det om att skapa relevant innehåll för din målgrupp. Var och hur du sedan sprider det beror på var målgruppen finns. Relevant innehåll kan vara en ett kundcase, en lista med tips, en film som visar hur man gör, och mycket mer. Och det kan göras i olika format; text, bild, ljud, film och grafik.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Myt 2: Content marketing är bara digitalt

Content marketing är ett sätt att jobba, inte en kanal. Du kan göra content marketing med tidningar, hemsidor, presentationer och mycket mer. Det som avgör är var din målgrupp finns och är beredd att interagera med ditt innehåll. Och hur du bäst kan ta dig in tidigt i deras köpresa.

Myt 3: Content marketing kräver mycket innehåll

Content marketing handlar om kvalitet, inte kvantitet. Risken med att ta fram mycket innehåll är att det blir ointressant och dåligt, och därmed gör mer skada än nytta. Se till att ditt innehåll verkligen löser problem och ger möjligheter för din målgrupp, då kan du nå dem även utan att producera stora mängder.

Myt 4: Content marketing är bara en modefluga

Content marketing har funnits i över hundra år. Anledningen till att det blivit så omtalat på senare år är att det ger bra resultat. Så strunta inte i det, eller utgå från att det kommer att försvinna. Undersök istället om det kan hjälpa dig att nå bättre resultat.

Myt 5: Content marketing kan automatiseras

Det finns flera verktyg som kan hjälpa dig skicka innehåll till rätt mottagare, hålla koll på vilka som använder det, och flera andra automatiserade tjänster. Men det är bara hjälpmedel som kan ta hand om delar av jobbet, du kan aldrig jobba med content marketing på autopilot. För att få bästa resultatet måste du jobba aktivt med ditt innehåll hela tiden.

Myt 6: Content marketing är billigt

Content marketing kan vara billigare än mycket av det som görs inom traditionell marknadsföring. Men det betyder inte att det är gratis att ta fram bra innehåll eller se till att det når din målgrupp på rätt sätt. Använd content marketing för resultatet, inte för att hålla nere kostnaderna.

Myt 7: Content marketing handlar bara om att ta fram innehåll

Lika viktigt som att ta fram bra innehåll är att se till att det når din målgrupp på bästa sätt. Och för en rimlig kostnad. Det betyder att du måste jobba stenhårt med att paketera, återanvända och sprida ditt innehåll i rätt kanaler – som kan vara allt från sociala medier till event och kundtidningar.

Myt 8: Content marketing är bara för ”sexiga” produkter eller företag

Content marketing är inte bara för Red Bull eller Coca Cola – kända varumärken med spännande produkter. Oavsett vad ditt företag jobbar med har du en målgrupp som vill ha din hjälp med att lösa problem och ta fasta på nya möjligheter. Content marketing handlar om att ge dem den hjälpen, och på så sätt göra dem till kunder.

Myt 9: Content marketing ska göras separat

Content marketing är inte något som ska göras vid sidan av andra marknadsaktiviteter, PR eller kommunikation. De allra bästa resultaten får du om du arbetar sammanhängande med köpt media (reklam), ägd media (egna kanaler, content marketing) och förtjänad media (PR). Här kan du läsa mer om hur du kan jobba sammanhängande med köpt, ägd och förtjänad media.

Myt 10: Content marketing handlar bara om att bygga relationer

Content marketing kan användas för att bygga relationer och skapa kännedom om produkter/varumärken. Men om du jobbar utifrån dina kunders köpresa kan du använda det hela vägen fram till köpet. Hur långt du kan ta det skiljer sig mellan B2B och B2C, och hur komplex din produkt är, men utgå inte från att det ”bara” är relationsbyggande.

Myt 11: Det är bara att sätta igång med att göra innehåll

För att lyckas med din content marketing behöver du en strategi. Som slår fast målgrupper, budskap, mål, kanaler och inte minst resurser. Annars är risken stor att du står där utan bra innehåll, utan ordentlig spridning och framför allt utan en ordentlig planering på års-, månads- och veckobasis. Content marketing är ett maratonlopp, inte en sprint, och du måste kunna hålla hög kvalitet över tid.

Till sist

Använd content marketing för att nå din målgrupp tidigt i deras köpprocess, för att vinna deras förtroende och ibland ta dem hela vägen fram till ett köp. Här kan du lära dig mer om köpprocesser.

Lycka till med din content marketing!

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på content marketing? Jag kan hjälpa till med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

0 kommentarer på 11 myter om content marketing

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.