5 missar på LinkedIn B2B-företag måste låta bli

LinkedIn är en viktig kanal för allt fler företag, särskilt inom B2B. Men för att få ut det mesta av närvaron där behöver man tänka och göra rätt. Här är fem misstag som verkligen behöver undvikas.

Är ditt företag aktivt på LinkedIn? För allt fler företag, framför allt inom B2B, blir detta en allt viktigare fråga att ställa. Om ni gjort er målgrupps- och marknadsanalys och landat i att en närvaro på LinkedIn är rätt för er så finns det några grundläggande missar ni måste undvika. Varsågod, jag har gjort en lite lista åt er:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Inte ha en företagssida

Du kanske tycker det räcker med att du och dina kollegor har profiler på LinkedIn, men det finns flera fördelar med att även företaget har en egen sida. Den mest grundläggande orsaken är att det ger synlighet åt företaget och er verksamhet på LinkedIn och via sök där. Andra, och lika viktiga fördelar, är att ni kan posta innehåll, rekrytera och även annonsera via företagssidan.

Jag vet att en del mindre företag har valt att skapa individuella profiler istället för en företagssida, men i mina ögon blir det ett slags dubbelfel: Man missar möjligheten att bygga upp sin personliga närvaro och många medlemmar på LinkedIn är tveksamma till att nätverka med någon som inte upplevs som en person.

 

Inte uppdatera sin information

Om ditt företag har en egen sida, se då till att informationen där är uppdaterad och korrekt. Du vill att den både ska ge en korrekt bild av vad företaget gör och väcka intresse.

Även om informationen inte är direkt felaktig så är det bra att se till att beskrivningen av företaget reflekterar var ni är idag.

Du har även möjlighet att använda skapa olika språkprofiler, dvs du kan beskriva företaget på t.ex både svenska och engelska.

 

Inte dela innehåll regelbundet

Många företag har en sida på LinkedIn, men använder den inte som en kanal för att marknadsföra sig själv eller attrahera nya medarbetare. Genom att regelbundet posta innehåll på din företagssida – helst sådant som är relevant och värdeskapande för din målgrupp där – har du möjlighet att få fler följare och även driva trafik till t.ex företagets webbplats. Men regelbundenhet är ett viktigt begrepp här, det kommer inte att fungera om du bara gör det då och då.

Ifall ditt företag vill marknadsföra produkter och lösningar gentemot olika målgrupper behöver ni inte starta fler företagssidor. Då kan ni istället använda det som kallas Showcase-sidor, undersidor till företagssidan, och tala om specifika lösningar där.

 

Inte uppmuntra sina medarbetare att dela innehåll

Detta är ett kardinalfel som många företag gör. För att innehållet på en företagssida verkligen ska få genomslag behöver det delas och på så sätt bli synligt även hos dem som inte är direkta följare (men som ser det för att någon de har i sitt nätverk har gillat, delat eller kommenterat det). En del större företag kan tvärt emot ha restriktioner eller näst intill förbjuda sina medarbetare att vara aktiva på t.ex LinkedIn.

Ju fler medarbetare du kan få att dela företagets innehåll desto bättre är det. Du kan självklart inte beordra dem att göra det, deras närvaro är helt deras egen, men det är väl värt att jobba hårt på att få deras engagemang och intresse. Jag brukar arbeta med utbildning och kunskapsdelning, så att de samtidigt kan förbättra sina egna profiler och arbeta på att bygga sitt eget varumärke.

Inte bygga upp sina experter

Ett annat stort fel många företag gör är att inte hjälpa sina egna experter, säljare och andra som vill bli ambassadörer på t.ex LinkedIn att skapa en stark närvaro där. Jag har skrivit mer om detta tidigare, men det är värt att lyfta igen.

Det är viktigt att förstå att idag är det nödvändigt att lyfta fram sina medarbetare i sociala medier, som experter, som personligheter, som kompetenta säljare. Vi har som människor alltid haft lättare att relatera till andra individer framför att vilja ha ett utbyte med anonyma, ansiktslösa företag eller organisationer. Denna känsla förstärks av vår ökade närvaro i sociala medier, som är helt och hållet byggda kring individer.

De företag som inte hjälper sina medarbetare att ta en position i sociala medier lämnar walk-over till sådana konkurrenter som inte tvekar att göra det. Och som därmed tar en stor del av utrymmet i viktiga frågor och teman. Det är inte en klok eller genomtänkt strategi.

Som jag skrev i början – det är viktigt att göra en målgruppsanalys som visar ifall LinkedIn är rätt för ditt företag. Om ni kommit fram till att så är fallet, det är då ni måste jobba på ett systematiskt och långsiktigt sätt med att få ut det mesta av vad närvaron kan erbjuda. Där har ni nytta av dessa fem tips – och behöver ni hjälp med att komma igång så hör av er.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på 5 missar på LinkedIn B2B-företag måste låta bli

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.