Facebooks kamp för att attrahera och behålla flera unga användare gör att de har Musical.ly och Twitch i siktet, och vill kunna konkurrera om deras publik
Facebook har de senaste åren haft en tydlig strategi av att vilja vara en del av så mycket som möjligt av det vi gör på nätet. Oavsett om det är underhållning, sport, nyheter, e-handel eller roliga filter så gör Facebook det till en del av sitt erbjudande.
Nu verkar man ha siktet inställt på två populära aktiviteter, inte minst bland ungdomar (som är den målgrupp Facebook har svårast att fånga och behålla) – möjligheten att lip-synca och dela med andra samt att bli en hub för spel
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Musically
Enligt The Next Web är Facebook på gång att introducera möjligheten att lägga in lip-syncning i videos på livesändningar. Därmed är man inne på appen Musical.lys kärnerbjudande. Enligt TNW: ”The app, which first launched in 2014, is all about dancing, acting, and lip syncing along to music and dialogues from popular artists, movies, and TV shows.”
Här är lite klipp från de svenska Musical.ly-stjärnorna Iza och Elle, som en demonstration av hur appen fungerar:
Det är inte en fullskalig klon som Facebook lanserar, snarare en liten del av vad som gjort Musical.ly så populärt. Men om det skulle slå väl ut kan det mycket väl bli mer.
Twitch
Twitch är en Amazon-ägd hub för livestreamad video. Det mesta som sker på plattformen är spelrelaterat, t.ex livesändningar från eSport-turneringar och andra event, samt originalinnehåll från medlemmarna.
I januari kom Facebook med sin motsvarighet till Twitch: Fb.gg – en portal för livestreaming och communitybildande. Och nyligen tog man ett steg till och utmanar Twitch på att få spelskapare att ta steget över – Facebook erbjuder dem nu att använda Fb.gg både för att tjäna en slant och få tillgång till nya möjligheter att skapa ännu bättre livesändningar.
Så här kan det se ut på Twitch, detta är en samling av användaren Ninjas klipp från det populära spelet Fortnite (lite inkonsekvent kommer klippet från YouTube, men det beror på att jag inte kan länka in direkt från Twitch):
Varför gör Facebook så här?
Jag har redan varit inne på det, men det finns några tydliga anledningar till varför Facebook tar de här stegen:
1. Öka tiden målgrupper spenderar hos Facebook
Både Twitch- och Musical.ly-användare lägger mycket tid på respektive plattform, och om Facebook kan erbjuda ett bra alternativ kan de flytta över bägge grupperna till sin egen sfär.
2. Unga användare
Facebook har svårt sedan flera år att attrahera unga användare, och man har försökt flera olika saker för att ändra på detta. Både Twitch och Musical.ly domineras av unga, och de lägger mycket tid och energi där.
3. Intäkter
I slutet handlar det förstås om att fortsatt vara ett attraktivt alternativ för annonsörer – inte minst de som vill nå en yngre målgrupp. Vilket majoriteten annonsörer vill, för det är där de disponibla inkomsterna finns.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Nya byten för Facebook: Musically och Twitch