47 begrepp inom digital marknadsföring som är bra att kunna

Osäker på vad augmented reality, native advertising, programatiska köp och virtual reality betyder? Här hittar du förklaringar på totalt 47 begrepp inom digital marknadsföring och kommunikation.  

Det finns en mängd olika termer och begrepp inom digital kommunikation och marknadsföring, och fler kommer varje år. Jag har valt ut 47 begrepp som är bra att känna till och försökt mig på korta förklaringar. Om du har förslag på begrepp du tycker borde vara med så lämna en kommentar – håller jag med dig så lägger jag till den. Nu kör vi:

1. A/B-test

Ett sätt att testa två olika varianter av samma sak för att se vad som ger bäst resultat. Kan användas på texter och rubriker, köpknappar, färger mm.

2. Account based marketing

En metod inom B2B-marknadsföring där du anpassar ditt budskap och dina aktiviteter till dina största kunder.

3. Adblocker

En mjukvara som blockerar annonser på t.ex mediesajter. Finns för såväl datorer som mobiler. Själva blockeringen kan göras på olika sätt, t.ex genom att stängas ute de nätverk som annonser på sajter hämtas ifrån.

4. Augmented Reality

Förstärkt verklighet, där det vi ser kompletteras av digitala tillägg som bilder, animationer, ljud, GPS-information mm. Pokemon Go är ett exempel på ett spel med AR.

5. Banner

En klickbar annons på en webbplats, till exempel en mediesajt. Den kan länka till en landningssida på avsändarens egen sajt.

6. Branded content

En artikel, film mm på en mediesajt där själva innehållet har bestämts av redaktionen, men ett varumärke betalar för att det produceras.

7. Call-to-action

Den handling du vill att en besökare på en sida på din sajt ska utföra. Några vanliga exempel är “Köp nu”, “Prenumerera”, “Ladda ned” eller “Klicka här”

8. Chatbotar

Ett enkelt program som kan svara på frågor, ge information och hjälpa en användare på en sajt eller t.ex en messenger-app. Läs mer om chatbotar här

9. Content management-system (CMS)

Ett system som används för att skapa webbplatser och samla informationen på dem inklusive metadata så sajter kan uppdateras och utvecklas enkelt. Några exempel är WordPress, Episerver och Drupal.

10. Content marketing (innehållsmarknadsföring)

En marknadsföringsmetod som går ut på att påverka målgruppens beteende genom att ge dem innehåll som är relevant och värdefullt. Läs mer här

11. Content strategy (innehållsstrategi)

En strategi för att planera, producera och hantera relevant innehåll i egna kanaler samt mäta och följa upp aktiviteter kring dem. Läs mer här

12. Cookie

En liten mängd data webbplatser skickar till en besökares dator mm. Syftet är att identifiera användaren och kunna komma ihåg vad denne gjort tidigare.

13. CRM-system

Ett mjukvarusystem vars syfte är att samla all sälj-relaterad information om kunder och potentiella kunder på ett ställe. I CRM-system ingår även ofta möjligheten att segmentera och kommunicera med kunder på olika sätt.

14. Customer experience-system

En utveckling av CRM-system där tanken är att samla all information om kunders relationer till olika delar av en organisation för att skapa en bättre upplevelse

15. Data-driven marknadsföring

Marknadsföring där ett företag utgår från den data och de insikter man har om sina kunders agerande och beteenden för att välja t.ex budskap, kanaler osv.

16. Gamification

Att lägga in spel- eller tävlingsmoment i andra sammahang, t.ex marknadsföring. Interaktiva tävlingar, incheckning via mobilen för att vinna något eller spelmoment som ger rabatter är några exempel.

17. GIF

GIF står för Graphics Interchange Format och är ett bildformat som kan användas för animeringar och korta filmer. Det är mycket populärt i sociala medier, både som illustration av något och som själva budskapet. Läs mer här.

18. Inbound marketing

Precis som med content marketing går inbound marketing ut på att få kunden att komma till dina kanaler, istället för att använda traditionell, köpt marknadsföring (outbound marketing). Begreppet skapades och används mest av HubSpot och företag som använder deras verktyg

19. Influencer marketing

Att använda en eller ett par personer som kan ha stort genomslag på en målgrupp. Det kan till exempel vara experter inom ett område, personer som är stora i t.ex sociala medier eller kändisar. Läs mer här

20. Internet of Things

Uppkopplade föremål, allt från bilar och kylskåp till kläder och skor, ger marknadsförare både mer data om konsumenters beteende och nya kanaler att kommunicera via.

21. Kontextuell marknadsföring

Marknadsföring som sker beroende på var en person befinner sig eller vad denne gör. Budskapen kan personaliseras genom att kombinera data och plats via t.ex beacons.

22. Konvertering

Resultatet som ditt innehåll leder till. Att någon köper en vara, laddar ned ett white paper eller skriver upp sig för ett nyhetsbrev är alla exempel på konvertering.

23. KPI

KPI betyder Key Performance Indicator, nyckeltal på svenska. Det är de viktigaste mätpunkterna för att förstå hur något går, t.ex en marknadsföringsaktivitet.

24. Landningssida

En sida skapad för att ta emot trafik från sökmotorer, sociala medier eller banners. Den ska ha en tydlig call to action och på så sätt styra användaren vidare mot mer information eller ett köp.

25. Lead

En möjlig köpare, som tar del av ditt innehåll, finns inom målgruppen som definierats tillsammans med säljare, samt upplevs som köpmogen.

26. Lead generation (lead management)

Den process du använder för att lotsa ett lead hela vägen fram till köp och vidare till lojalitet. Läs mer här

27. Livestreaming

Att sända film eller ljud live via nätet. Att använda Facebook Live, Periscope eller YouTube Live är alla exempel på livestreaming. Läs mer här

28. Marketing automation

Att använda verktyg som automatiserar delar av marknadsföring, som att hantera leads, följa vem som laddar ned innehåll, skapa landningssidor, samla in e-postadresser och skicka ut nyhetsbrev.

29. Meme

Meme är populärkulturella symboler och budskap som ofta sprids från person till person, eller sajt till sajt. De används ofta i marknadsföring. Läs mer här.

30. Microcontent

Content som bara är en bild, en mycket kort text eller lite grafik. Du kan dela det i sociala medier utan att den som tittar behöver klicka på en länk för att få allt innehåll. Läs mer här

31. Native advertising

Annonser från företag på mediesajter som ska se ut och kännas som det redaktionella innehållet på sajten, men med tydlig annonsmärkning. Läs mer här

32. Offline conversions

Olika sätt att försöka spåra en köpresa från online (t.ex sök) till offline, när ett köp sker icke-digitalt.

33. Personas

Att skapa typfigurer av dina målgrupper för att lättare kunna ta fram innehåll för dem. Börja alltid med en ordentlig målgruppsanalys. Läs mer här

34. Podcast

Ljudinspelningar ofta i programform och återkommande. Laddas ned eller lyssnas på via t.ex Acast, Itunes osv

35. Programmatiska köp (Programmatic)

När köp och försäljning av digitala annonsköp görs via mjukvara istället för personer. Detta kan både göras med lång eller kort planering och i realtid (real time bidding)

36. RSS

RSS står för Rich Site Summary eller Real Simple Syndication. Det är ett smidigt sätt för dina användare att prenumerera på allt du publicerar på din sajt som till exempel blogginlägg. Via RSS kan användaren få innehållet direkt till en läsare (som till exempel Feedly).

37. Räckvidd (Reach)

Hur många som tar del av ditt innehåll, i olika kanaler och sammanhang. Går att mäta på olika sätt.

38. Röststyrning

Att söka information eller ge instruktioner med rösten istället för att trycka på knappar/tangenter. Apples Siri, Amazons Alexa, Googles Now och Facebooks M är alla exempel på röststyrda assistenter.

39. SEO/SEM

SEO står för Search Engine Optimisation eller sökmotoroptimering på svenska. Du optimerar ditt innehåll så att det kommer högt upp i sökmotorerna. SEM står för Search Engine Marketing och innebär att du betalar dig till högre positioner i sökmotorernas annonslösningar.

40. Snapchat

En sociala medier-kanal, mest populär bland yngre, som påverkar mycket av utvecklingen just nu. Du kan ta och dela bilder/video med olika filter som försvinner efter en viss tid.

41. Tankeledarskap (Thought leadership)

När ett B2B-företag försöker etablera sig som den ledande experten inom sin bransch. För att lyckas krävs det att man dels har mycket kunniga medarbetare, dels att man vågar ta ställning för något (till exempel en lösning).

42. User Experience

Användarupplevelse, ett sätt att kartlägga och utveckla lösningar för en användares samtliga interaktioner med t.ex en webbplats.

43. Virtual Reality

Virtuell verklighet är att skapa miljöer, påhittade eller verkliga, som användaren kan gå in i och uppleva samt interagera med. Används t.ex inom spel och utbildning.

44. Webinar

Ett seminarium eller presentation som visas på nätet och som ett antal personer kan titta på, antingen i realtid eller när de själva vill (on-demand). Om det sker i realtid finns ofta möjligheter att ställa frågor, kommentera eller diskutera vad som sägs.

45. White paper

En rapport eller annan längre text som går in på ett ämne i detalj. I content marketing används det ofta som ett sätt att presentera information om en produkt eller tjänst med nyttan i fokus eller som visar på stor branschkunskap.

46. YouTuber

Någon som gör filmer direkt på YouTube om olika ämnen, ofta regelbundet, och ibland tjänar pengar på det. Pewdiepie är världens största YouTuber med över 50 miljoner följare

47. 360º video

Video som ger dig en totalupplevelse av t.ex ett rum, eftersom den visar alla riktningar samtidigt.

 

Där har du de 47 begrepp jag kan komma på. Har du förslag på fler, eller synpunkter på hur jag beskrivit dem, så lämna en kommentar eller mejla mig. Håller jag med dig kompletterar eller ändrar jag listan.

En del av orden och definitionerna kommer från boken Content marketing för alla, som Joakim Arhammar och jag skrivit. Om du inte läst den så gör det!

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på digital marknadsföring?  Jag kan hjälpa er komma igång med en föreläsning eller workshop. Jag kan även hjälpa er med strategi, innehållsproduktion och distribution, samt mätningar.

0 kommentarer på 47 begrepp inom digital marknadsföring som är bra att kunna

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.