Många B2B-företag ser sociala medier som platser att ropa ut sitt budskap och sedan dra. Det leder till låg synlighet och utebliven affärsnyttaJobbar du på ett företag som använder sociala medier, men inte försöker få igång särskilt mycket interaktioner där? Det finns några vanliga orsaker till det. Och några saker du kan göra åt det.
Låt oss börja med orsakerna.
Det kan låta som en märklig fråga – ”Varför vill företag inte vara sociala på sociala medier?” Men den är grundad i fakta. Det finns betydligt fler företag som är riktigt dåliga på att använda sociala plattformar för att prata med sina följare och kunder än såna som är det. Trots att det är just den sociala dimensionen som är unik med sociala medier.
För många företag, stora som små (och organisationer för den delen) har sociala medier istället blivit platser där man postar och drar. Eller ”post and ghost” som man säger på engelska. Det finns till och med en definition: ”The practice of scheduling content to go onto your social media channels and then leaving them with no interaction”. Envägskommunikation istället för konversation. Och det som händer är förstås att de här företagen ser mycket lågt engagemang på sina konton.
Så varför blir det så här? Jag kan se tre möjliga orsaker som är lite starkare än övriga:
Rädsla
Det känns obekvämt med plattformar där mottagarna kan svara, kommentera och sprida vidare. För många marknadsförare och kommunikatörer är kontrollen över budskapet en grundpelare i det de gör.
Sen finns det en ännu mer konkret rädsla: Tänk om någon säger något kritiskt eller klagar. Det man missar är ju att detta kan hända oavsett om man är aktiv med kommentarer eller inte. Och att inte alla gillar er kan ni nog leva med.
Tid
Det är inte lätt för stressade marknadsförare att hitta tiden att svara på kommentarer och uppmuntra till mer dialog. Men det är just de aktiviteterna som ger resultat i sociala medier, så ett tips är att väga den tiden mot annat som ska göras. Eller varför inte göra interaktionen till något flera personer eller avdelningar är delaktiga i.
Brist på relevans
Kommentarerna känns inte värdefulla eller intressanta. Det är en del av tjusningen (hm) med sociala medier, att en diskussion kan fara iväg. Men det bästa sättet att locka fram kloka följare med relevanta kommentarer är att vara närvarande. Det är när ni överger kommentarsfältet som det blir fritt fram för märkligheter.
Från lite till mycket värde
Det enda sättet sociala medier kommer att bli en värdefull kanal för relationsbyggande och försäljning är att ni lägger mer fokus på interaktion i sociala medier. Det finns inget värde i att bara posta och dra. Om ni satsar på engagemang, då jobbar ni med algoritmen och ger era målgrupper större anledning att ta del av vad ni gör,
I mina ögon är tid den stora boven i sammanhanget. Jag tror många marknadsförare känner igen sig i att sociala medier bara är en del av vad de ska hinna med under en arbetsvecka. Och då finns det sällan tid att göra mer än posta, annonsera och hantera några kommentarer.
Det är heller inte ovanligt att en marknadsförare eller sociala medier-ansvarig ska hantera 3-4 olika plattformar och hinna med dem alla. Trots att de sinsemellan är så olika. Rekordet var nog den jobbannons där de letade efter en person som skulle hantera 5 konton och posta 5 gånger i veckan på vart och ett av dem. Då finns det inte någon tid alls för dialog.
Så bristen på tid avslöjar en fundamental strategisk brist. Sociala plattformar blir platser där vi ropar ut våra budskap innan vi snabbt springer vidare. Vilket betyder att vi jobbar på tvärs med vad dessa plattformar vill se och algoritmiskt belönar/bestraffar. Och sen klagar över att vi inte ser positiva resultat.
Om du vill att ditt företag ska ta sig ur den här onda cirkeln så har jag tre förslag:
Minska antalet sociala plattformar
Det är alltid en klok idé att syna om de kanaler man använder verkligen bidrar. Samma sak med sociala medier. Jag är säker på att du kan finnas ett par stycken som faktiskt inte är centrala för er kommunikation med olika målgrupper.
Annonsera mer
När du öppnar plånboken kan du nå precis den målgrupp du vill, med exakt det budskap du vill. Och du kan använda länkar som annars minskar synligheten. Ifall engagemang inte har något värde, se sociala plattformar som annonskanaler. Allt fler företag, inte minst större, gör redan detta.
Involvera fler personer
Det finns många fördelar i att se sociala medier som ett arbete även kollegor utanför marknadsavdelningen kan bidra till. Det ökar både kvalitet och möjligheten att interagera. Så om du ser engagemang och interaktion som väsentliga, involvera fler personer i att svara på kommentarer, diskutera mm.
Alla de här förslagen kan på olika sätt hjälpa er att arbeta mer effektivt och framgångsrikt med sociala medier.
Vad du ska ta med dig
Om sociala medier har blivit något du och dina kollegor sällan har tid att arbeta med, ifall det ni mestadels gör där är att ”posta och dra” – då är det hög tid att tänka om. Lågt engagemang i era poster gör att ni jobbar mot algoritmen och blir allt mindre synliga. Vilket i sin tur gör att ni får mindre och mindre möjlighet att väcka intresse eller nyfikenhet.
Stoppa det ni gör och fundera på hur ni kan hitta tid att vara mer närvarande och interaktiva. T.ex genom att minska antalet konton, eller öka antalet personer som är involverade. För att sociala medier ska kunna hjälpa er öka kännedomen om vad ni säljer och i slutändan bidra till försäljningen måste ni använda de olika plattformarna på sätt som ökar engagemanget, inte om sänker det.
Ta hjälp av ett proffs
Tycker du det är svårt att få till engagemang i era sociala medier? Jag kan hjälpa ditt företag, både med planering och konkret arbete. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa B2B-företag att jobba mer effektivt med sociala medier.
Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.
0 kommentarer på Osociala företag i sociala medier – därför fungerar det inte