Fem mest lästa posterna 2015

Det blev en del poster på den här sajten under 2015 – totalt över 140 stycken. Här är de fem poster som hade flest antal visningar under året. Du hittar länkarna till dem i rubrikerna.

1. Vad är en köpresa?

Jag skrev den här posten, och två fördjupningar om B2C- och B2B-köpresor, efter att ha varit nere hos KNTNT i Göteborg och pratat på ett frukostseminarium. Av detta kan vi lära att det är bra att paketera om sina föreläsningar och presentationer till poster. För var och en av dem som kommer och lyssnar på dig finns ett stort antal personer som inte kan ta sig dit, men som är minst lika intresserade av att ta del av vad du säger.

Köpresor, den informationsprocess vi går igenom innan vi genomför ett köp, är inte bara en viktig del av att förstå din målgrupp, den kan även hjälpa dig arbeta med ditt innehåll på ett mer effektivt sätt.

 2. Netflix visar vägen inom native advertising

Native advertising var ett hett ämne under 2015, och inte minst frågan vad som var bra native advertising. Jag blev imponerad av hur Netflix arbetade både med format och innehåll på ett mycket bra sätt, och inte minst av att de gjorde om det gång på gång på olika mediesajter.

Denna post har även fungerat bra på engelska, och i ett par olika länder, så vi är uppenbarligen en hel del som tycker att Netflix gör ett bra jobb.

3. Svaren på marknadschefens största utmaningar

Den här posten kom till efter att jag hade läst om vad marknadschefer hade svarat i Marknadschefsbarometern, Dagens Medias årliga undersökning. Det var slående hur mycket av deras utmaningar som kunde sammanfattas i avsaknad av en strategi eller ett förhållningssätt till digital utveckling. Jag tror vi kommer att höra om detta under 2016 också, så mycket av det jag skrev om här kommer att vara relevant ett tag till.

4. Content marketing för e-handlare

Något jag noterade när jag besökte en del e-handlares sidor var att det fanns ett större fokus på produkter och konvertering än på kunskap och inspiration. Vilket är en bra prioritering, men nackdelen är att man kan missa de kunder som är i det stadiet av sin köpresa där de vill lära sig mer för att sedan kunna handla. Detta var huvudorsaken till varför jag skrev den här posten, en annan var att jag ville ge just e-handlare konkreta kunskaper de kunde ha nytta av. Men jag fick flera reaktioner även från företag som inte uteslutande håller på med e-handel, så den fungerar även där.

 5. Svenska företag inte redo för digital darwinism

Den här posten utgick ifrån en mycket intressant rapport från Accenture om hur svenska företag såg på digital transformation och i vilken mån de var redo. Vilket få av dem är. Även om det gått sex månader sedan rapporten kom ut tror jag bilden är densamma nu, vilket är oroväckande.

En intressant lärdom är att denna post gick mycket bättre andra gången jag delade den brett i sociala medier. Så om du har bra innehåll på din sajt, se till att du inte bara lägger ut det i sociala medier en gång, utan minst ett par gånger till.

 

Där har du de poster som fick flest visningar under förra året. Om du är intresserad av att se vilka fem poster som gick sämst så har jag samlat dem också.

Har du frågor eller funderingar kring strategi, content marketing eller annat, lämna en kommentar här eller mejla mig. Och om du vill sätta igång med content marketing eller bli bättre på det så kan jag hjälpa dig. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.

0 kommentarer på Fem mest lästa posterna 2015

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.