Fem minst lästa posterna 2015

Det är vanligt att lyfta fram de poster som har flest besökare under året, men ibland är det även värt att påminna om de poster som inte har gått så bra. Här är de fem poster som gick sämst under 2015. Jag tycker de är värda en andra chans.

1. Varför strategi är viktigt

Det märks nog redan på rubriken varför denna post inte gick så bra – strategi i sig är sällan ett ämne många vill läsa om. Men det exempel jag använder i den, om pennorna med anti-drog-budskap som istället uppmuntrade till droganvändning, tycker jag fortfarande är ett mycket bra bevis på vad som händer när man inte tänker igenom det man vill göra ordentligt. Och det är just vad strategi går ut på – att tänka efter före.

2. Effektivt innehållsarbete

Detta var en sista post jag kramade ur mitt föredrag om köpresor, och även här är väl rubriken inte det som de flesta går igång på. Men det är ett viktigt ämne, inte minst för att många företag spenderar alldeles för mycket pengar på att producera innehåll på ett ineffektivt sätt. Jag är säker på att detta är ett ämne jag kommer att återvända till även under 2016.

3. SMS står för mest trafik från Buzzfeed

Ett ämne jag tycker är mycket intressant är hur trafiken ser ut på olika sajter, och inte minst mediasajter. Det jag ville ta upp här var hur förvånande det är att sms, som ju kan räknas in bland dark social-kanaler, är det vanligaste sättet att dela länkar från Buzzfeed. Vi kommer att se mer av den här utvecklingen under 2016, inte minst med tanke på Messenger-utvecklingen.

4. Gör inte content marketing som Homer Simpson

Den här posten gick jättebra på engelska, men bombade på svenska. Så blir det ibland. Jag tycker fortfarande att vi kan lära oss massor av att inte göra som Homer gjorde när han fick chansen att designa en bil – försöka få med allt på en gång. Doh!

5. Content marketing 2.0 – fysiska och digitala kanaler samverkar

Den här posten skrev jag utifrån en kort presentation jag höll på Content Day 2014 baserad på ett par rapporter från PostNord. Huvudbudskapet, att du ofta når bäst resultat genom att låta digitala kanaler och analoga/fysiska kanaler samverka, tror jag fortfarande stenhårt på. Men det finns ett motstånd mot att lära mer om analoga kanaler som direktreklam eller kundtidningar, och det tror jag påverkar här. Eller så lyckades jag inte förmedla min poäng särskilt bra

 

Där har du de fem poster som gick sämst under 2015, mätt i antal visningar. Flera av dem tycker jag faktiskt förtjänade ett bättre öde, men så går det ibland. Om du hellre vill se vilka fem som det gick bäst för så hittar du dem här.

Har du frågor eller funderingar kring strategi, content marketing eller annat, lämna en kommentar här eller mejla mig. Och om du vill sätta igång med content marketing eller bli bättre på det så kan jag hjälpa dig. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.

4 kommentarer på Fem minst lästa posterna 2015

  1. Pingback: Jerry Silfwer

    • Pingback: admin

  2. Pingback: Fredrik Holmboe

    • Pingback: admin

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.