Gör innehåll för Content marketing med liten budget

Du måste inte ha en stor budget för att skapa innehåll för din content marketing, det finns mycket du kan göra för en minimal investering. Här får du flera bra tips 

Det finns en uppfattning om att det behövs en rejäl budget för att ta fram innehåll för content marketing. Men det behöver inte vara så, det finns en hel del du kan göra för en minimal kostnad – och där det mesta av kostnaden är i form av tid du lägger på det.

För en tid sedan skrev Michael Brenner en artikel på Content Marketing Institutes sajt på just detta tema. Jag har plockat upp en del av hans tips och lagt till egna erfarenheter för den här posten.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Gör om innehåll du redan har

Det produceras en hel del innehåll i form av mejl till kunder och andra som kan vara utmärkt för t.ex en bloggpost. Samma sak med t.ex kundpresentationer eller annat som görs i form av powerpoints – de kan göras om till texter eller enkla visualiseringar. Ibland kan det räcka med att plocka enstaka bilder ur en presentation för att få fram innehåll som fungerar både som en artikel och som micro-content i sociala medier.

Ett annat sätt du kan återanvända innehåll i form av presentationer är att lägga upp dem på Slideshare. Detta gäller inte minst om du jobbar i ett företag med experter som du gärna vill få fram innehåll från, men som är upptagna eller ovilliga. Börja med att se om du kan få tillgång till deras presentationer.

Jag lägger ofta upp mina bilder från föreläsningar och annat på Slideshare:

Här kan du läsa mer om Slideshare

En ytterligare typ av innehåll som kan återanvändas i olika former är filmat material. Dels t.ex produktfilmer eller liknande, dels filmer ni kanske tar fram genom att filma event och presentationer. Informationen som sägs i dem kan tas ut i form av artiklar, och filmer kan även de få nytt liv genom att t.ex sättas i ett nytt sammanhang.

I större företag är det inte ovanligt att en del krut läggs ned på årsredovisningar, hållbarhetsrapportering och liknande. Ofta tas unikt innehåll i form av intervjuer, statistik osv fram för dem, och de kan också användas separat som artiklar, infografer och micro-content.

Använd offentlig data

Det finns en hel mängd statistik, undersökningar och rapporter tillgängliga utan kostnad inom en rad branscher som du kan skapa innehåll utifrån genom att sätta det i din egen kontext. Här har du flera olika möjligheter att presentera samma information, t.ex genom att göra artiklar, infografer, presentationer och micro-content.

Ett bra exempel på detta kommer just från Michael Brenner, som under sin tid på SAP vid ett tillfälle fick i uppgift att ta fram material för ett tal VD:n skulle hålla, med fokus på framtiden. Han tog materialet från talet och gjorde om det till en presentationen som lades upp på Slideshare. Senare blev det en artikel för Forbes. Allt sammantaget var det då den mesta framgångsrika bit content SAP någonsin skapat:

http://www.slideshare.net/sap/99-facts-on-the-future-of-business

Lyft fram vad andra gjort

Om du hittar bra innehåll som du ser ett värde i att dela med din målgrupp – gör det. I synnerhet i sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn, där det hjälper dig att bygga en position som bra källa och påverkare. Men även i dina egna kanaler.

Några exempel på detta kan vara att du ser bra infografer, TED-presentationer eller liknande som andra tagit fram. Då kan du använda dem som utgångspunkt för en egen artikel.

Du kan även göra det jag gör nu, utgå från en artikel, film mm på annat språk som du översätter och kompletterar. Så länge du är noga med att ge cred till den/de som skapat innehållet är det helt i sin ordning.

Kom ihåg

Det viktigaste med content marketing är att du har definierat en tydlig målgrupp och att du har tydliga mål – om du har gjort det så har du också fått en tydlig riktning för vad du ska ta fram innehåll kring. Och det är i det sammanhanget som de här tipsen kommer in, de gör att du skapa content som inte kostar skjortan. Om du sedan har pengar så att du även kan använda nyproducerat innehåll som fått kosta lite så är det förstås en fördel. Men du kan komma långt på enbart den billigare vägen.

Lägg tid på att göra en ordentlig plan som första steg. Sedan kan du börja titta på vilket innehåll du ska ta fram.

 

Har du frågor om innehållsproduktion, eller content marketing i allmänhet, så lämna en kommentar eller kontakta mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Gör innehåll för Content marketing med liten budget

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.