Ger du bort ditt content i onödan?

Det är alltid bra när andra vill berätta om din organisation och vad ni gör. Men det är lika viktigt att det finns bra content i kanaler ni äger själva. Här får du veta mer om varför du aldrig ska ge bort allt ditt content.

Många företag och organisationer är alltför snabba att ge bort innehåll som har ett värde för dem. Oavsett om du har kunder, fans eller brukare så vill du att de som är viktiga för din verksamhet ska hitta till de kanaler du äger själv. Ett av de bästa sätten att göra det är att se till att intressant och värdefullt innehåll om verksamheten, produkter eller annat finns i just dina egna kanaler.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Men detta är något som många företag och organisationer missar. Av olika skäl, allt från brist på tid till okunskap, ger man bort bland det mest värdefulla man har. Antingen till andra aktörer, som media eller ägare av olika digitala plattformar, eller helt enkelt genom att man bara har det tillgängligt i kanaler man egentligen inte äger, som t.ex sociala medier.

Varför du ska ha det i dina egna kanaler

Det finns flera anledningar varför det är bra att se till att allt från nyheter till starka berättelser publiceras i kanaler som ditt företag eller organisation äger. Här är några av de viktigaste:

Du kan förmedla din egen bild – Det är bara i dina egna kanaler du kan beskriva din syn på vad som har hänt, och bemöta det som andra säger utan att någon annan kan redigera eller förändra det.

Du har kontroll över det – Det har du aldrig med innehåll som publiceras i andras kanaler eller plattformar. Plötsligt kan det vara försvunnet eller svårare att hitta

Du kan använda det om och om igen – Om du vill publicera det innehåll flera gånger (vilket du bör) så är det ett måste att du har det tillgängligt i dina egna kanaler.

Det är där du bygger din publik – När dina användare söker kunskap eller nyheter om det din organisation gör vill du att de ska hitta de svaren i kanaler du har kontroll över.

Content är det nya guldet

Ett intressant exempel på ett område där mycket värdefullt innehåll inte alltid finns tillgängligt hos avsändarna är inom idrotten.

Jeja Svensson är digital strateg på Svensk Elitfotboll. Hon ser hur detta blir en allt viktigare fråga för svenska fotbollsklubbar:

”Klubbarna sitter på fantastiskt värdefullt innehåll, om allt från spelare och matcher till utveckling och sin egen historia. Tidigare har man inte alltid varit så bra på att ta hand om det själva utan låtit främst media och experter berätta om vad som händer. Men idag förväntar sig fans, sponsorer och andra att hitta nyheter och stories i klubbarnas egna kanaler. Flera klubbar har förstått detta och lägger ner mycket jobb på att äga och sprida sitt eget content, medan andra är i startgroparna. Från Svensk Elitfotbolls sida jobbar vi med att hjälpa dem i det arbetet. Content är det nya guldet!”

Jeja hjälper även klubbarna att se skillnad på olika nivåer av content:

”Självklart är det bra att media och andra skapar content kring vad klubbarna gör, men de behöver inte få allt och det betyder inte att klubbarna inte kan göra innehåll kring det själva. Samma sak med partners och andra digitala plattformar, det finns ingen anledning att ge bort hela butiken. Tidigare hade klubbarna en stor utmaning i att själva producera videocontent, men idag finns inte längre den tröskeln. Våra spelare (och tränarna) i Allsvenskan och Superettan är influencers vars varumärken och räckvidd både kan och bör gynna klubbarna i större utsträckning.”

Bygga ett ekosystem

Jeja tar upp en viktig poäng just när det gäller att ha sitt innehåll tillgängligt i flera olika kanaler – både egna och andras. Lika illa som att en del företag fortfarande bara förlitar sig på en webbplats är det när en organisation helt och hållet låter andra berätta om det som är viktigt eller enbart publicerar i sociala medier.

Idag är det viktigt att bygga ett digitalt ekosystem av såväl egna som köpta och förtjänade medier, och ta ut sitt innehåll där i olika varianter och kontexter. Lika lite som en organisation ska ge bort hela nyheten eller storyn till en mediaaktör lika lite ska man bara publicera den själv i en enda kanal. Genom att kartlägga i vilka kanaler dina målgrupper finns har du möjlighet att nå dem på ett effektivt sätt.

Oavsett om du arbetar i ett företag, en organisation eller en myndighet så är dina egna kanaler en fortsatt viktig del av ditt arbete, och det finns all anledning att fortsätta förbättra och utveckla dem.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Ger du bort ditt content i onödan?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.