Fyra saker du missar om din målgrupp

Du och dina kollegor har säkert lagt mycket tid på att undersöka och analysera er målgrupp. Men det är lätt att missa viktiga delar. Här är fyra saker du bör tänka på.

Målgruppsanalys är en mycket viktig del av marknadsföring och kommunikation – Att verkligen förstå sin målgrupp är ofta skillnaden mellan att lyckas eller inte. Men trots detta är min erfarenhet att många företag inte lägger så mycket tid på att undersöka och försöka förstå sina målgrupper. Och även de som faktiskt gör det glömmer ofta bort flera viktiga dimensioner.
Jag har valt ut fyra saker som jag tycker att företag (och organisationer) ofta missar när de beskriver sina målgrupper:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

De är mer än en sak

En sak jag ofta får höra när jag möter marknadsförare från företag (särskilt B2B-företag) är ”Våra kunder är seriösa människor”. Detta följs ofta av en förklaring om att det är därför sociala medier, video eller något annat inte fungerar i just det här fallet. Istället vill man fortsätta med främst produktmarknadsföring, eftersom det är mest seriöst.
På ett sätt har de förstås alldeles rätt, deras kunder är säkert mycket seriösa människor. Men även den mest seriösa människa har en känslomässig sida och många djupt allvarliga personer faller för gulliga kattbilder. Och att prata produkter är långt från det bästa sättet att nå en målgrupp som är mest fokuserad på att lösa problem och skapa nya möjligheter.
Varför ska du bry dig om detta? Jo, för att det ger dig en möjlighet att testa mer emotionellt innehåll på din målgrupp och se vilken respons du får. Testa innehåll som roar, lockar till tårar eller väcker tankar.

De reagerar inte likadant jämt

Det är lätt att tro att din målgrupp är både konstant och förutsägbar, men detta stämmer inte. Hur och vad de kommer att reagera på beror på flera olika faktorer. Hur det går för deras företag, vad som händer i deras bransch och vad de tror om utvecklingen i stort för att ta tre exempel.
Därför är det så viktigt att du och dina kollegor verkligen lär er vad som är viktigt här och nu för er målgrupp, så ni kan anpassa ert innehåll till det. Det är lätt att köra på med samma gamla innehåll och aktiviteter som vanligt, men det hjälper varken dig eller din målgrupp.
Varför ska du bry dig om detta? Jo för att det ger dig en möjlighet att visa din målgrupp att du är medveten om vad som är viktigt i deras värld, och är en bra och pålitlig partner.

De rör sig inte linjärt

När vi analyserar våra målgruppers beteende gör vi det ofta utifrån en tänkt struktur, en säljtratt eller en köpresa. Det är en linjär beskrivning av hur vi tror att en potentiell kund ska bete sig – hur våra blivande kunder ska förflytta sig fram (eller ned) från att de uppmärksammar vårt budskap till det att de gör ett köp.
Men i verkligheten är den resan allt annat än linjär. En potentiell kund kan röra sig framåt, stoppa, gå tillbaka eller hoppa av helt och hållet för att sedan återvända till där hen slutade – eller börja om från början igen.
Varför ska du bry dig om detta? Jo, för att det ger dig en möjlighet att fånga upp de som droppar av genom att föreslå olika vägar de kan gå. Den som inte är redo att ta nästa steg i resan kanske ändå vill hålla sig informerad. Eller så är det något i ett visst steg som inte fungerar, och du behöver förklara det bättre eller på ett annat sätt.

Ständig utveckling

När vi gjort en målgruppsanalys blir det lätt så att vi fortsätter använda den år efter år. Men då missar vi hur mycket vår målgrupp förändras och utvecklas, både i sig självt och på grund av förändringar i omvärlden. Om du tittar på din egen tillvaro så har det säkert hänt mycket de senaste åren som påverkar ditt sätt att arbeta eller hur du tänker.

Din målgrupp förändras också på grund av att du gör ditt arbete ordentligt. Ju mer du utbildar och inspirerar dem, desto bättre köpare och användare av det du säljer blir de. Och då gäller det att du hänger med och fortsätter vara den som kan lära dem något mer – inte den som försöker få dem att lyssna på samma budskap år ut och år in.

Varför ska du bry dig om detta? Jo, för att du måste hitta sätt att utveckla, förnya och förbättra din marknadsföring, så att inte din målgrupp går om dig. Du måste hela tiden lära dig nya saker så du kan lyfta det sätt som ditt företag talar till era målgrupper.

 

 

Där har du fyra saker du måste hålla i huvudet kring din målgrupp. Har du fler förslag? Lämna en kommentar.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Fyra saker du missar om din målgrupp

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.