Var som en journalist i content marketing

Du har säkert hört uttrycket “tänk som en journalist” inom content marketing förut. Men vad betyder det egentligen, och hur kan du dra nytta av det när du skapar innehåll? Det ska vi reda ut här.

Att tänka som en journalist har flera olika dimensioner – det handlar om att skriva, att resonera samt även att värdera och vinkla. Vi tar dem i tur och ordning:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Skriv som en journalist

Det viktigaste kring detta kan sammanfattas i en modell som brukar kallas den journalistiska metoden. Den ser ut så här:pyramidAnledningen att journalister jobbar så här är förstås att de snabbt måste komma fram till vad som är viktigt och vad läsaren ska lägga på minnet. Du måste jobba på samma sätt med ditt innehåll.

Det här betyder att du ska glömma bort allt du har fått lära dig i skolan, eller på jobbet, om hur man skriver en rapport eller uppsats. Du ska inte börja med att gå igenom bakgrunden eller forskningsläget. Du ska inte vänta till sist med dina slutsatser. Fram med slutsatserna på en gång – det är därför pyramiden är upp-och-ned.

För att ta ett konkret exempel: Om du ska berätta om ditt gyms senaste träningsupplägg, börja då med att berätta precis vilken nytta det kan göra för din målgrupp. Sedan kan du ge mer detaljer – vem tränaren är, vilka dagar passen finns på, om man behöver förkunskaper med mera. Till sist kan du fylla på med lite allmän information om träning, tränaren och gymmet.

Resonera som en journalist

Men det räcker inte med att skriva som en journalist, du måste även tänka som en journalist. Och det kan sammanfattas i en annan modell. De här punkterna ska du tänka på när du tar fram innehåll:

VEM – Vem är din målgrupp? Om du har mer än en målgrupp måste du prioritera en av dem.
VAD – Vad är det viktigaste budskapet eller den viktigaste informationen? Om du har flera kan du behöva dela upp texten i separata innehållsdelar.
VARFÖR – Varför behöver din läsare känna till det här? Hur hjälper det dem? Detta är den viktigaste delen i innehållet.
NÄR – När ska detta ske, finns det en tidsgräns? Måste läsaren agera nu?
VAR – Var händer det? Sker det på en särskild plats? Ge information om var den ligger och hur man kommer dit.
HUR – Hur vill du att läsaren ska reagera, vad ska han eller hon göra sen? Ta alltid med nästa steg: ”klicka på den här länken”, ”läs mer”, ”dela detta”, ”ladda ned mer information”, ”köp här”. Detta brukar ofta kallas en ”uppmaning till handling” (Call to Action).

Ser du att det är din användare/kund som står i fokus hela tiden? Inte du eller ditt företag. Det är också en avgörande del i att tänka som en journalist, att ha fullt fokus på mottagaren.

Vinkel och värdering

Några andra saker journalister är duktiga på är detta:

  • Hitta vinkeln, alltså ett sätt att berätta på. Det kan vara allt från vem du sätter i centrum till om du fokuserar på problem eller möjligheter
  • Detaljer ger liv åt storyn. En duktig journalist har koll på detaljer som kan aktivera läsaren. Om du berättar hur något låter, känns eller luktar så reagerar mottagaren på det. Du kan också berätta om något spännande som händer i bakgrunden.
  • Bra journalister ser också till att ha satt sig in i sitt ämne, tagit reda på fakta och dubbelkollat alla siffror. De har gjort sin research
  • Om du använder källor för ditt innehåll måste du granska dem för att se att de är äkta och kunniga. Och du måste ange vilka källor du använt ordentligt, så du inte blir anklagad för att ha snott innehållet. Här kan du läsa mer om källkritik.
  • Om du ska intervjua någon, förbered dig ordentligt med frågor och följdfrågor. Och se till att det är den du intervjuar som pratar och inte du som står för snacket.

Ifall det du ska skriva om är en nyhet, kan det vara bra att göra en så kallad nyhetsvärdering. Du kan göra det genom att besvara de här frågorna:

Timing: Varför skriver du om det här just nu? Kan det vänta, är det aktuellt?
Betydelse: Vad kommer det här att innebära för din målgrupp? Blir det en hjälp? Lär de sig något?
Närhet: Är detta ett ämne som är relevant för din målgrupp, kommer det att intressera dem?
Viktighet: Kommer din målgrupp att verkligen bry sig om detta?
Mänsklig dimension: Kommer innehållet du gör att beröra dem känslomässigt?

Om du får alltför många nej på detta (mer än två) så bör du ta du ta dig en funderare på om det inte finns andra stories du borde ägna dig åt istället.

Det här ska du komma ihåg

  • Alltid det viktigaste först, sedan detaljerna och fördjupningen
  • Sätt användarna i fokus och berätta det som de har nytta eller glädje av
  • Hitta en vinkel
  • Gör en värdering av varje story – är det just denna du ska lägga tid på?

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

Bildkälla: Orson Welles förklarar för reportrar att ingen som jobbat med radiodramatiseringen av Världarnas krig 1938 anade att den skulle orsaka panik, ACME News, Wikipedia

0 kommentarer på Var som en journalist i content marketing

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.