Så påverkar content marketing köpbeslut och förtroende

Vilka effekter har content marketing på konsumenters förtroende och intresse för att köpa? En ny undersökning visar på intressanta resultat. Som en 131% ökning av sannolikheten att de ska handla efter att ha tagit del av utbildande innehåll.

SEO- och content-byrån Conductor har gjort en undersökning av hur innehåll påverkar bl.a konsumenters köpbeslut. Den innehåller flera intressanta resultat.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Påverkan på köpbeslut

Först och främst visar den att det verkligen gör skillnad när företag satsar på att utbilda sina kunder. Undersökningen har jämfört företag i tre olika branscher:

Det är dramatiska skillnader i påverkan mellan företagen som satsar på innehåll och de som inte gör det. Självklart måste andra faktorer fungera också – pris, tillgänglighet mm – men detta visar verkligen att innehåll kan vara en särskiljande och hjälpande faktor. Enligt undersökningen ökade sannolikheten att konsumenter skulle handla från ett företag med 131% omedelbart efter att de hade tagit del av en bit innehåll från det företaget.

Undersökningen visar även att detta är en effekt som håller i sig. En vecka efter att de hade tagit del av innehåll som utbildade dem var sannolikheten för att konsumenter skulle välja företaget bakom innehållet 48% större i jämförelse med konsumenter som inta tagit del av innehållet.

Stärker bild av hjälpsamhet

Det andra undersökningen visar är att genom att dela innehåll som utbildar så kan företag bygga positionen av att vara hjälpsamma hos sina målgrupper. 78% höll med om att varumärket var ”hjälpsamt” efter att ha tagit del av utbildande innehåll:

Förtroende ökar

Även upplevelsen av att företaget/varumärket går att lita på ökar rejält genom att använda utbildande innehåll. Nästan 65% av konsumenterna ansåg att ett varumärke är pålitligt/positivt omedelbart efter att ha tagit del av utbildande innehåll från det varumärket. Denna siffra hade ökat till nästan 75% efter en vecka.

När deltagarna fick välja mellan fyra varumärken valde 83,6% av dem ett företag från vilket de tagit del av utbildande innehåll när uppmanades att köpa.

Insikter

En självklar slutsats som går att dra av detta är att företag som satsar på innehåll kommer att ha ett försteg framför sina konkurrenter. Men det är väl värt att understryka att det innehåll som tas upp i undersökningen är utbildande innehåll.

Detta är en viktig sak att komma ihåg. Mycket av det innehåll som företag producerar, för content marketing eller annat, är inte utbildande. Istället ligger fokus på att sälja eller berätta om en produkt. Om du tar fram sådant innehåll kan du inte räkna med de effekter som den här undersökningen visar.

Innehåll som utbildar tar avstamp i målgruppens behov och fokuserar helt på vad som är till nytta för den att lära sig. Det är aldrig produkten i sig själv som står i centrum, utan hur den kan hjälpa användarna att bli bättre något. Det är en klok investering att se till att en stor del av det innehåll du tar fram just är utbildande.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer. 

 

0 kommentarer på Så påverkar content marketing köpbeslut och förtroende

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.