Stockbilder dränerar varumärket – Gästpost av Jonas Lindblad

Lägger du lika mycket tid på bildval som på texten när du skapar innehåll? Om inte så måste du läsa denna gästpost av Jonas Lindblad, del ett i en serie av fyra poster, där han talar om vikten av att välja rätt bild.

”En bild säger mer än tusen ord” – få uttryck är väl mer slitna. Samtidigt så ligger det en hel del i uttrycket, inte minst med tanke på den scrollande verklighet vi befinner oss i, där snabba tummar reflexmässigt rör sig över skärmar, och flyttar innehåll upp eller ner för att finna något innehåll som skulle kunna vara av intresse. Det är då som bilden kan vara avgörande för att fånga scrollarens uppmärksamhet.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Bilden ska förstärka budskapet

Inom digital marknadsföring har bilden en självklar roll. I samspel med text kommunicerar den budskap; på hemsidor och i nyhetsbrev, i annonser och som postningar på sociala medier. Ena gången kompletterar bilden texten, andra gånger är det tvärt om. Optimalt är när text och bild tillsammans levererar budskapet och där mottagaren själv ges möjlighet att förstå det som kommuniceras genom ett ”a-ha… jag fattar grejen”. Engagemang uppstår hos mottagaren, som ökar chansen till att budskapet berör och stannar kvar i medvetandet, istället för att gå obemärkt förbi.

Det finns stockbilder för alla dina behov. Frågan är hur de påverkar ditt varumärke.

En bra bild är inte alltid rätt bild

Den globala bildbanken Shutterstock erbjuder över 100 miljoner bilder, enligt egen statistik. Fler än 800.000 nya arkivbilder adderas till bildbanken varje vecka. Här finns alltså en enorm källa till bildsättningar och här finns de flesta motiv som du kan tänka dig. För en månadskostnad på 199 euro (159 € per månad om du tecknar ett årsabonnemang) har du möjlighet att ladda hem upp till 750 bilder varje månad. Det blir över 9 000 bilder om året som du med rättighet kan använda som innehåll till företaget hemsida, i annonsering och som publikationer på sociala medier.

Enklare och billigare kan det väl knappast bli?

Det finns bara ett stort dilemma; den enklaste och billigaste vägen är sällan den bästa för ditt företag. Snarare kan det vara så att fel bildval kan vara direkt kontraproduktivt och i värsta fall urvattna företagets varumärke.

En vacker kvinna fotograferad med snyggt ljus i stilren miljö och där situationen berättar en historia. En bra bild, men är den rätt för ditt varumärke?

Fel bild stjälper istället för att hjälper

Att formulera en värdeladdad artikel till en företagsblogg är minst sagt krävande. Först och främst ska grundtanken kring vad som ska berättas mejslas fram. Bara det kräver sin hen. Sedan gäller det att hitta den där unika vinklingen som gör artikeln relevant för varumärket och intressant för målgruppen. I de flesta fall krävs det även en hel del förarbete, som research och faktainsamling, innan själva hantverket kan kom i gång – text formulerar sig tyvärr inte av sig själv. Processen blir ofta ångestladdad och kostar dyrbar tid.

Då är det inte så konstigt att när artikeln väl är klar så tar man den enklaste och snabbaste vägen till att bildsätta inlägget – en sökning bland royaltyfria bilder. Ett vägval som kan innebära att bildsättningen kör både artikeln och varumärket i diket. Och för varje gång som ett nytt inlägg postas med en stockfotobild så dräneras varumärket ytterligare.

Bildsätt inte artikeln med ett halvfabrikat

Det finns massvis med bra bilder på olika stockfotobyråer, det är inte problemet. Kruxet är att bara för att bilderna är bra, så innebär det inte att de är rätt för ditt varumärke. Eftersom ingen bild i hela arkivet är framtagen unikt för ditt företag är risken stor att den inte upplevs som äkta. Ofta hittar du inte heller exakt den bild du söker utan måste kompromissa med ditt val. Bildbyråbilder är framtagna i syfte att de allra flesta företag ska kunna tänka sig att använda sig av dem och av den anledningen är bildinnehållet ofta allmängiltigt. Men den största risken är inte att någon annan också skulle använda sig av bilden, utan att bilden varken förknippas eller tillför något till ditt varumärke. Istället kopplas varumärket samman med generiska gratisbilder.

All den tid och det engagemang du lagt ner på att skriva en intressant och personligt vinklad artikel presenteras av ett halvfabrikat. Det är som om du lagt ner massor med tid och kärlek på en laga en god maträtt från grunden och sedan kryddar du med en sås från Blå band.

Varumärket är fundamentet

Men hur ska du gå tillväga för att få fram rätt bilder till företagets digitala publiceringar? Precis som farbror Barbro uttrycker det så finns inte några genvägar. Istället handlar det om att gå till botten med vad företaget står för och vilka värden varumärket vill signalera. Har du inte ordning på fundamentet, se till att få det.

Det är sedan utifrån varumärkets fundament som strategin för företagets digitala närvaro ska hämtas. En strategi som sedan bör dokumenteras och förankras internt. Låter det som en omväg? Det är det inte. Det handlar om att veta vart man ska, planera sin varumärkesresa och få alla att styra åt samma håll. Det finns inga genvägar till den perfekta publiceringen.

Ta kontroll över varumärket

Här följer tre grundläggande steg för att skapa insikt om ditt varumärke. Gör processen lugn och metodisk, det som är bråttom är inte viktigt:

1. Börja med ditt varumärkes historia och skriv ner allt som du kommer att tänka på

2. Gör sedan samma sak med företagets värderingar.

3. Ta dig sedan en ordentlig tankeställare kring varför företaget egentligen existerar, varför just de uppkomna värderingar är så viktiga och vad som är företaget innersta drivkraft vid sidan av att vara ekonomiskt lönsamt.

När du väl fått dessa tankar på pränt har du grunden till en varumärkesplattform som är fundamentet till hur ditt varumärke ska positionera sig på marknaden. Och det är nu, först nu, du ska ställa dig frågan: Hur ska mitt varumärke uttryckas i bild för att förmedla vad det står för och tydliggöra det på marknaden?

Vad är då en bra bild?

Självfallet är det så att den tillsammans med textinnehållet ska kommunicera det som artikeln handlar om, men för att varumärket ska kunna dra maximal nytta av artikeln krävs det också att bilden har ett unikt uttryck som signalerar varumärket och dess värderingar. Att använda sig av ett personligt uttryck berättar vem jag är som varumärke och vilka värderingar jag har. Det signalerar att jag är trygg i mig själv och att jag tar ställning för något. Så när tummen stannar upp i flödet så är det inte enbart för att bilden väckte uppmärksamhet utan även för att varumärket ville mig något.

Så varsågod, här har du 97 sajter med gratis bilder till ditt företags hemsida och till framtida postningar på sociala medier. Så nu är det bara att sätta igång och kreera innehåll och publicera… eller?

Jonas Lindblad,
art director och varumärkesstrateg på Lindblad Yutang.

Bilderna i artikeln är hämtade från Shutterstock som erbjuder över 125 miljoner bilder. Fotografer är Robert Kneschke, Rawpixel, Fizkes och Jacek Chabraszewski

Det här är första artikeln i en serie på fyra som handlar om hur företag ska hitta vägen till rätt bildlösningar inom digital marknadsföring. Nästa artikel kommer handla om att skapa bildlösningar utifrån varumärkets innersta drivkraft.

 

Har du frågor eller funderingar kring bildanvändning? Lämna en kommentar här nedan eller mejla mig så tar jag din fråga vidare till Jonas.

6 kommentarer på Stockbilder dränerar varumärket – Gästpost av Jonas Lindblad

  1. Tack för bra artikel! Håller med om att stock photos ofta blir urvattnade och allmängiltiga. Problemet är dock ofta att företag stora som små ofta är lite dumsnåla vad gäller anlitandet eller anställandet av bra fotografer trots att det är så viktigt med relevanta bilder av hög kvalitet för att få genomslag i bruset. Sen är det ofta orealistiskt för många mindre företag och personliga varumärken att anlita en proffsfotograf mer än vid några enstaka, speciella tillfällen. Därför brukar jag tipsa om att investera i en hyfsad amatörkamera, att lära sig lite mer än automatinställningarna och att sen börja ta en massa bilder i alla möjliga sammanhang så att man över tiden bygger upp sin egen lilla bildbank att håva ur när nöden kräver. Sen är stock photos bättre än ingen bild alls om urvalet göra med åtminstone lite omsorg. Ser fram emot fortsättningen i artikelserien!

  2. Tack för viktigt inspel Niklas. Just detta kommer lyftas både i artikel två och tre. Artikel tre kommer dessutom innehålla en hel del tips, trix och råd.

  3. Bra och intressant Jonas 🙂

    Jag tror att den professionella kommersiella lilla fotografen kommer försvinna och ersättas av bildbankerna, amatörer och större produktionsbolag.
    Så varumärkens bildspråk kommer bli ännu mer likriktade.
    Lite som när man läser företags varumärkes profiler. Copypast principen
    Är övertygad om att om ett bolag som vågar sticka ut med sitt bildspråk och hålla sig till det, kommer skapa bra reklam.

    Jag tycker bolag borde tänka på bilder lite som deras logos.
    Samma bild fast olika motiv eller väldigt tydliga unika manér.

    När ett bolag skaffar en kamera och matar på bilder och använder sig av bildbyrå bilderna.
    Blir lika oprofessionellt som att använda 100 olika typografer i texter utan att sätta dem.

    • Oscar, håller helt med dig om att företag som hittar sitt eget bildspråk kommer att vinna på det. Om det sedan innebär att reklamen blir bra handlar kanske inte enbart om bilden, men visst kan den bidra till vass kommunikation. Och jag håller också med om att om ett företag hittar sitt unika bildspråk kan det ha en lika stark igenkänning som dess logotype, ta exempelvis Absolute Vodka, Apple eller Gevalia på sin tid. Idag tycker jag att Oatly är ett lysande exempel på vikten av stark visuell igenkänning. Bild behöver ju inte heller enbart vara fotografisk. Beträffande som den professionella fotografen kommer att försvinna eller ej så är väl min kommentar att det alltid kommer finnas behov av experter och duktiga personer i sitt skrå, men helt uppenbart är att vi lever i en tid där alla är fotografer.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.