Ta varumärkets visuella uttryck på allvar – Gästpost av Jonas Lindblad

Vad ska du tänka på för att välja rätt bilder, som verkligen stärker ditt varumärke?  Det är temat för del tre i Jonas Linblads serie om bildens betydelse för marknadsföring.

Varje dag laddas över 300 miljoner bilder upp på Facebook. Med miljard efter miljard ökar antalet bilder på världens största sociala nätverk, i en takt och med en omfattning som är svår att riktigt ta till sig. Som privatperson behöver du inte bry dig särskilt mycket. Oreflekterat kan du fortsätta bejaka dig själv och din närmaste vänkrets med publicerade ”kolla-in-mig-då-selfies”, ”middagsstilleben” och ”korslagda bara ben mot Medelhavet”. Men som marknadsförare bör du tänka till. Om du vill att ditt företags varumärke ska träda fram ur denna gigantiska dimridå av bilder bör du också ta det visuella uttrycket på betydligt större allvar.

I den första artikeln, Stockbilder dränerar varumärket, lyfter jag vikten av att ta kontroll över varumärket. Har du missat denna artikel rekommenderar jag dig starkt att läsa den först. I den andra artikeln, Fel bildval gör varumärket en björntjänst, tar jag upp styrkan med att låta varumärkets sweet spot styra bildvalet och jag ger också exempel på vilken skillnad det gör att hitta sitt varumärkes personliga uttryck. I den här, den tredje och nästsista artikeln i serien, fokuserar jag på hur du kan tänka för att skapa en bättre process kring ditt val av bilder.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Först kort om kreativitet

Kreativitet handlar huvudsakligen om tre komponenter: kunskaper inom ett område, kunskaper gällande kreativa processer, alltså olika metoder för att skapa nytänkande, och inre motivation. När dessa tre delar samverkar är möjligheterna för en kreativ respons störst. I kreativitet ingår att få fram nya idéer, vara originell, genomföra idéerna och bearbeta dem så att den leder till ett resultat. Kreativitet är därmed vägen till ett varumärkes visuella uttryck, såsom bilder. Lägg detta bakom örat när du tar dig an tipsen som följer.

Tips #1: Tänk som en ekorre

Jag vet. I förra artikeln lovade jag att du skulle få reda på att tänka som en hamster. Jag vägde metaforen och tog beslutet att en hamster var nära sammankopplad till ”att hamstra”. När jag nu ska förklara innebörden känner jag att ekorren ligger närmare sanningen. Ungefär som när ekorren under vintertid samlar olika förråd med nötter, kan ett förråd av tankar och idéer tillföra både näring och energi till starten av en idéprocess. Det är guld värt att inte behöva börja från noll, utan istället ha en bank av material att ta avstamp från.

Skapa dig en egen inspirationsbank

Det ska upplevas som en personlig vinst att på olika sätt förkovra sig för att skapa och ladda hem material, men också otvunget gentemot någon annan. Därför finns ett stort värde i att hålla banken privat. Inne i inspirationsbanken ska det inte råda någon censur. Även om arbetet i slutänden ska tillföra varumärket värden och attrahera företagets målgrupper är det här materialet till för att i grunden gynna dig själv och ingen annan. Samla allehanda tankenötter som du tror dig kunna ha nytta av i ditt arbete med företagets kommunikation.

Se till att redan från början skapa ett passande system som skapar ordning och reda, så att du enkelt hittar i banken av idéer och olika typer av kunskaps- och inspirationsmaterial. Spara även företagets varumärkesplattform och grafiska manual här, så har du allt som rör kommunikation samlat på ett och samma ställe. Tar du arbetsmetodiken på allvar kommer banken snabbt att fyllas på med både det och det andra som förenklar din vardag. Min rekommendation är att starta så enkelt som möjligt. En mapp på datorskrivbordet med en innehållande mappstruktur räcker långt.

Kratta manegen

Jag kan förstå att du har annat att tänka på än ditt företags kommunikation och varumärkets visuella uttryck, men om du har ambition att effektivisera din arbetsprocess för att få bättre resultat krävs det någon form av investering. Vid sidan av en tillsatt budget för marknadsföring handlar det till stor del om inre motivation som ökar engagemanget. Genom att ständigt vara observant för inspiration och lösningar, och när tankar dyker upp spara ner dem i banken, kommer du ständigt ligga steget före. Att leva varumärket är tveklöst en lönsam investering.

Inspireras av visuella bloggare

En grupp som ständigt andas sitt eget varumärke är professionella- och andra aktiva bloggare, eller influencers som de idag benämns som. Från dessa personligheter kan företag lära sig en hel del om vad som fungerar på den digitala arenan och framförallt inspireras av hur de profilerar sig själva genom ett personligt visuella uttryck.

Här följer några inspirerande bloggar med personligt visuellt språk:

UnderbaraClara
Lotta Lundberg (@dromma på Instagram)
Linda Lomelino Instagram
Sportsphotojournalism, fotografen Jonas Lindkvist på Instagram
Elsa Billgren
Johan Brink på Instagram

Har du tips på intressanta bloggare? Tipsa gärna i kommentarsfältet längre ner eller varför inte i samband med att du delar artikeln, blink blink.

Tips #2: Tänk som en hund

I början av en kreativ process bör du varken sätta upp hinder eller begränsningar för vad som är möjligt att genomföra. Utvärdera därför inte tankarna som dyker upp allt för mycket och skjut dem framförallt inte i sank. Bättre är att kompromisslöst ösa på och se till att varje tanke blir nedtecknad. Påminn dig själv om att så länge det är en pågående process är bilden varken utvald eller publicerad, så ju fler idéer det finns att välja bland desto bättre är det. Vänta inte till en timme före deadline med att fundera kring valet av bilder, utan sätt genast igång att nyfiket nosa upp allt som kan bidra till en slutgiltig bildlösning.

Unna dig brainstilling

En hund behöver sin dagliga motion. Surprise! Det behöver även kommunikatörer. Ett av mina absolut bästa tips gällande kreativa processer är att ta med sig sina tankar ut i friska luften för en promenad eller ännu hellre en löparrunda. Inte nog med att hjärnan får nytt syre, sinnena får dessutom nya intryck perfekt tajmat med att hjärnan bearbetar möjliga bildlösningar. Men det gäller att inte forcera fram tankarna, då kan det lätt låsa sig. Istället handlar det om att få hjärnan att jobba omedvetet utan press, där en svävande tanke leder vidare till en annan.

För mig tar det ungefär tjugo minuters löpning för att få kroppen att gå på autopilot och hjärnan i rätt stämning. Jag springer varannan morgon nere i Årstaviken på Södermalm och varje gång så levererar motionsrundan bra tankar och idéer. I förra artikeln Fel bildval gör varumärket en björntjänst skrev jag att ”det som är bråttom inte är viktigt” och att inkludera träning som en del av idégenereringen är definitivt väl använd tid.

En annan viktig del av den kreativa processen, som också visar på vikten av att ge tankarna tid att mogna, är kontemplation. Låt idéerna få sjunka in över natten. Dagen efter kommer du att se gårdagens arbete med nya friska ögon. En av Sveriges genom tiderna bästa copywriters, Jan Cederquist (ungdomar: googla), sa till mig en gång: ”Det snackas mycket om brainstorming, själv förespråkar jag brainstilling.” Jag håller med Janne.

Släng ut några bollar

De flesta hundar älskar att leka med bollar. Om du har kollegor eller vänner som du känner förtroende för är mitt råd att tidigt i processen kasta ut bollar av tankar, uppslag och idéer. Att sitta och hålla på skisser i datorn främjar sällan tankeprocessen. Att däremot bli tvingad att förklara en tanke leder ofta till att den växer och utvecklas till en idé. Skulle du till på köpet få positiv respons stärks både självförtroendet och det personliga engagemanget och det fortsatta arbetet kommer bli ännu mer utvecklande och lustfyllt.

Tips #3: Tänk som en uggla, agera som en räv

När du väl hamnat så här långt in i processen är det dags för den mer analytiska hjärnhalvan att ta över för att ta de kloka besluten. Ett effektivt sätt att hitta rätt vägval är att ställa frågor som du själv tvingas att svara på. En central fråga är vad syftet med publiceringen är, en annan är vad jag vill berätta. När dessa frågor är besvarade bör du ta med vad står varumärket för och vad mottagaren ska veta, tycka och känna. Viktigt att fundera kring är sedan vad jag tänker att mottagaren ska göra efter att hen tagit till sig posten.

Skapa följetonger

Den här artikeln är nummer tre i en serie. Det är ingen tillfällighet, det är slugt uträknat. När jag tog beslutet att bjuda på kunskap och erfarenhet kring att publicera artiklar på nätet blev det svårt att få med allt jag ville berätta i en och samma post. Istället funderade jag kring en lämplig struktur av innehållet och valde att dela upp innehållet på fyra. Fördelarna är flera. Bland annat fick jag fyra möjligheter på mig att uttrycka det jag vill förmedla, istället för en. Varje artikel blir tydligare strukturerad och mer pedagogiskt, eftersom jag kan fokusera bättre. Och genom att kommunicera att artiklarna är delar av en serie bygger dem tillsammans en publik över en längre period.

Ytterligare fördelar är att tidigare producerat material inspirerar till nytt material, eftersom artiklarna har relaterat innehåll. Ibland kan det räcka med att paketera om samma innehåll, för att det ska upplevas som nytt. Om mottagaren sett tidigare publiceringar och känner igen sig skapas dessutom en outtalad överenskommelse som gör att historien inte behöver berättas från början, utan tar vid där den förra slutade.

Och kanske viktigast av allt, för varje ny post du publicerar inom en serie blir det enklare att skapa innehåll till nästa. Processen bli dessutom roligare, väldigt mycket roligare.

Plocka stillbilder från filmer

Ett annat smart sätt att tänka är att skapa synergier mellan olika produktioner. Exempelvis, när skådespelarna är på plats för en filmdag är det lika bra att även ta stillbilder. Men man kan också återanvända tidigare filmat material. En skärmdump från ett filmklipp håller som original om den enbart ska publiceras digitalt. Se bara till att du har rättighet att reproducera det filmade materialet.

En stor fördel med att plocka stillbilder från ett filmklipp är att det ofta finns naturliga ”situationsbilder” från en rörlig sekvens ­– en bild mitt i en händelse. Ett tips är dock att förbättra den kopierade skärmbilden. En skärmdump från ett filmklipp upplevs ofta ha en grå hinna över sig. Enkla knep är att öka lyster, mättnad och kontrast för att få fram klarare färger och ett renare intryck.

Här är ett exempel på två bilder som är hämtade från en företagsfilm för Briab. Det är inte svårt att se gif-animationen framför sig.

Olika innehåll har olika syften

Tänk på att allt innehåll du publicerar ska upplevas som värdefullt för mottagaren. En bra uppdelning att ha i åtanke när du skapar och publicerar innehåll är You Tubes modell Hero, Hub, Help. Kortfattat innebär det att Help-innehåll är regelbundna publiceringar som svarar på målgruppens vanliga frågor kring företagets produkter och tjänster, Hero-innehåll är mer långlivat innehåll (som den här artikeln exempelvis) och kan med fördel paketeras och publiceras som en serie poster. Hero-innehåll är mer storslaget och bombastiskt och skapas ofta med syfte att få räckvidd utöver det vanliga. Ett exempel är Volvo Trucks film med Van Damme som när detta skrivs har över 86 miljoner visningar på YouTube:

 

Tips #4: Tänk som en skata

Så var det då äntligen dags att bland alla goda visuella idéer plocka ut den bild som glimmar mest. Om du lagt manken till under idéprocessen så kommer du ha flera alternativ att välja bland och troligtvis har du redan hittat din favorit, det brukar bli så. Är väl det bakomliggande resonemanget klart så är också bildvalet självklart, men du kommer bli varse att en och samma grundbild kan ta sig många olika uttryck.

Grundläggande förbättringar

För att kunna göra justeringar av bilder behöver du ha tillgång till någon form av bildprogram och det vanligaste programmet är självfallet Photoshop. Men det finns alternativ. På PC För Alla finner du exempelvis tio kompetenta gratisprogramvaror för dig med PC. Men det finns också genvägar. Idag ger både Facebook och Instagram dig möjlighet att göra vissa förbättringar av bilden i samband med postning.

Men det är inte programvaran som gör jobbet. Precis som hela den kreativa processen handlar det om att gå strukturerat tillväga. Börja med små justeringar för att sedan tänja på gränserna. Spara och arkivera alla förslag, även de varianter du initialt inte tror på. Ibland kan det vara så att en natts sömn kan få dig att ändra uppfattning. Se till att tänka kommunikation framför bild och glöm inte att bildlösningen måste uppfylla varumärkets löfte och tonalitet.

Och oavsett om du endast har fem minuter på dig så går det alltid att ge bilden den där skillnaden som gör en bra bild till rätt bild för ditt varumärke. Generella tips är att räta upp vinklar, se till att beskära bilden så att fokus blir på det väsentliga, justera färger och öka kontrasten. Är du inte alls nöjd med färgställningen, pröva att göra bilden svartvit. Det är också ett bra sätt att få bilder att upplevas höra ihop, fastän de är hämtade från olika produktioner eller bildbyråer. Pröva också att spegelvända bilden, ibland kan innehållets riktning göra stor skillnad.

Överst ser du ett kollage över ett antal av de bilder som jag använt mig av i artikeln. Samtliga är hämtade från stockfotobyrån Shutterstock. Genom att göra om färgbilderna till svartvita får de tillsammans ett enhetligt intryck. Jag förstärker sedan detta genom att addera till grafik med samma formspråk.

Slutligen kort om kreativitet

Det tål att upprepas, kreativitet handlar om tre komponenter: kunskaper inom ett område, kunskaper gällande kreativa processer, alltså olika metoder för att skapa nytänkande, och inre motivation. När dessa tre delar samverkar är möjligheterna för en kreativ respons störst. Kreativitet är därmed vägen till ett varumärkes visuella uttryck, såsom bilder.

Så lägg nu manken till och ge bilden den kärlek som varumärket förtjänar. Se till att bli dit varumärkes mecenat, det kommer gynna även ditt eget.

 

Jonas Lindblad,
art director och varumärkesstrateg på Lindblad Yutang

Det här är tredje artikeln i en serie på fyra som handlar om hur företag ska hitta vägen till rätt bildlösningar inom digital marknadsföring. Den sista artikeln i serien kommer att handla om att få spridning av innehållet.

 

Källor Facebook-statistik: Nyheter 24, Zephoria, Gizmodo

Bilder: Skärmdumparna Briab / Mindpool, övriga bilder och illustrationer Shutterstock

Har du frågor eller funderingar? Lämna en kommentar eller mejla din fråga så ser jag till att den kommer vidare till Jonas.

 

0 kommentarer på Ta varumärkets visuella uttryck på allvar – Gästpost av Jonas Lindblad

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.