Tre snabba reflektioner från Someday, konferensen om sociala medier

Konferensen Someday, som helt och hållet fokuserade på sociala medier, ägde rum i Stockholm idag. En intressant samling talare gjorde dagen både spännande och lärorik. Här är tre snabba reflektioner från min sida.

Först ut var Deeped Niclas Strandh och Sarah Bernhardt, Social by Default. De gjorde en jättebra presentation som var fylld med både nya och gamla insikter. Från dessa har jag valt en:

Underhållning = värt att lägga tid på

Den poängen som Deeped och Sarah gjorde här, att underhållning inte bara är att bli road eller berörd i traditionell mening är mycket viktig för alla som arbetar med sociala medier att relatera till. Om vi enbart sätter likhetstecken mellan underhållning och någonting lättsmält så missar vi möjligheten att engagera på djupet med vår målgrupp. Den kanske inte alls vill ha någonting lättsmält utan någonting rejält att tänka på eller förhålla sig till. Vad som är underhållning skiljer sig mycket från grupp till grupp och individ till individ. Men en definition av underhållning vi alltid kan använda är just den att det är något som vår målgrupp tycker det är värt att lägga tid på.

Deeped och Sarah. Bilden är tagen av Ann-Sofie Krols

Deeped och Sarah. Bilden är tagen av Ann-Sofie Krols

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Sluta planera, bara gör

Micco Grönholm, kommunikationschef för Helsingborgs stad, höll ett mycket intressant föredrag om den digitala utveckling som skett där de senaste åren. Och som Helsingborg med all rätt fått mycket lovord och uppmärksamhet för. Micco talade sig varm för att det inte skulle finnas ett flertal strategier, utan en enda, och han förklarade även att vi inte ska planera så mycket utan mer komma till skott.

Jag håller helt med Micco om att det inte ska finnas flera olika strategier, och att det är lätt att bara ägna sig åt planering utan att någonsin övergå till handling. Men en sak som ofta glöms bort är att det inte finns någonting i vare sig strategi eller planering som företeelser som hindrar utförande. Det går alldeles utmärkt att ta fram en strategi och göra planering som är tvingande för handling. Min känsla på den här sortens konferenser är alltid att många ser strategi onödigt och ett hinder. Verkligheten är precis den omvända – en bra strategi skapar förutsättningar för att göra mycket och ofta. Det är dåligt strategiarbete som resulterar i flera olika strategier och planering utan handling.

miccosomeday

Målgruppen i fokus

De flesta av talarna tog upp vikten av målgruppsanalys, och hur det är ett måste att känna sin målgrupp. Särskilt intressant tyckte jag att Nina Hallström på Skistar var. Hon pratade inte bara om vikten av att göra en ordentlig målgruppsanalys, utan även om att detta inte är något man gör en gång och sedan slår sig till ro. Våra målgrupper utvecklas hela tiden, i allt från beteende till kanalval och vad man tycker är viktigt. Det innebär att vi kontinuerligt måste utveckla och uppdatera vår målgruppsinsikter.

Nina visade även ett exempel på hur god kunskap om målgruppen kan ge stor spridning av innehåll. En kort film tagen med mobilen som visade att det snöade på en av Skistars anläggningar fick nästan 500,000 visningar på Facebook. För det är precis den sortens innehåll som Skistars målgrupp går igång på.

Nina Hallström på Skistar

Nina Hallström på Skistar

Bra konferens

Someday var som sagt en mycket intressant konferens, med genomgående bra talare. Förutom de redan nämnda var Sofia Bressler från Nordea, Ann-Sofi Krol från By Bricks Insights, Jan Strannegård från Polisen, Johanna Kjelser från Gröna Lund samt den alltid lika briljanta Jesper Åström från Viral Hack Project ett nöje att lyssna på.

Från scenen berättade arrangörerna Eva Åberg, Robert Kalinagil och Albert Lannerstad att det blir en ny konferens nästa år i september. Den ser jag fram emot.

 

Har du frågor eller funderingar kring sociala medier, lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier eller content marketing? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

 

0 kommentarer på Tre snabba reflektioner från Someday, konferensen om sociala medier

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.