9 sätt ditt företag kan bli bättre på sociala medier

Vill du att ditt företag ska bli mer framgångsrikt med arbetet i sociala medier? Här är nio saker ni kan göra – och ett bonustips som är det allra viktigaste

Många företag är idag aktiva i olika sociala medier-nätverk, men allt fler av dem verkar uppleva att det inte går så bra som tidigare (och andra tycker att det aldrig gått särskilt bra). Det är helt riktigt att det blivit svårare på senare år att få genomslag i sociala medier, men till viss del handlar det också om att många företag och organisationer helt enkelt inte gör ett särskilt bra jobb på det här området.

Här är är ett antal saker du kan göra för att förbättra ditt företags närvaro i de olika sociala medier-nätverken:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Arbeta med dem, inte emot dem

Även om det är svårt att få genomslag i sociala medier så finns det också ett stort mått av okunskap om kring hur de olika nätverken fungerar. Alltså vad de premierar eller väljer bort, vad som är viktigt ur deras perspektiv. Sociala medier är fokuserade på att erbjuda sina användare en upplevelse som gör att de kommer dit ofta och spenderar mycket tid. Det är då de tjänar pengar. Om vi kan leverera innehåll och interaktioner som är bra utifrån deras definitioner kommer de ge oss bättre genomslag, om inte så måste vi betala för synligheten. Du kan läsa mer om detta här.

2. Utgå från målgruppen

Vilka är det ditt företag försöker nå via sociala medier och i vilket syfte? Vet du att den målgruppen verkligen finns i de nätverk ni använder eller är det ett antagande? Ju mindre koll ni har på er målgrupp och hur de använder olika sociala medier-nätverk, desto mindre möjlighet har ni att verkligen nå fram till dem.

Ni behöver inte bara veta vad de går igång på och inte, utan även att de vill ta del av innehåll eller interagera med er i en viss kanal. Det kan dessutom vara så att de hellre gör det i en grupp eller kring ett specialintresse än att vilja möta er på företagssidan.

3. Var aktiva

Om man ser sociala medier som en enkelriktad kanal för att sprida sina egna budskap och inte som en plats där man kan tala med sin målgrupp, då finns det ett rejält utrymme för förbättring.  Sociala medier-nätverken är uppbyggda kring individer och du måste både se dem och interagera med dem för att bli framgångsrik.

Det betyder allt från att svara på frågor och ta emot kritik till att förenas kring gemensamma intressen och emotionella engagemang. Allt annat kommer att sända ett väldigt tydligt budskap på temat Vi är inte intresserade av dig till alla som väljer att interagera med er..

4. Tänk always-on

Det finns självklart fördelar med att kommunicera kring ett visst tema och ämne under en avgränsad period i köpta medier, inte minst av kostnadsskäl. Men att bedriva all sin marknadsföring i kampanjform, särskilt i digitala och sociala sammanhang är inte realistiskt. Din målgrupp sitter inte och väntar på att ni ska börja prata om något, och lika lite slutar den intressera sig för något bara för att ni avslutar en kampanj.

I sociala medier handlar det mer om att finnas på plats med relevant innehåll och värdeskapande interaktion när målgruppen är intresserad, vilket kan vara året runt. Samt att regelbundet återkomma till sådant målgruppen tycker är viktigt.

5. Gör olika versioner

För att få ett genomslag i sociala medier behöver vi förstå vilket innehåll som ger resultat. Men vi måste också ta ut det i rätt format och rätt versionering. När det gäller t.ex video innebär det att du behöver anpassa ditt rörliga innehåll till olika storlekar och tidsbegränsningar.

Och du måste fr.a i möjligaste mån publicera det direkt i respektive kanal – inte länka från en webbplats eller en plattform för videohosting. Till och med schemaläggningsverktyg som t.ex Buffer och Hootsuite kan arbeta emot dig här.

6. Skapa intresse och visa på lösningar

Din målgrupp har sina anledningar att vara i sociala medier, och du behöver ta plats i de sammanhangen. Därför är det bättre att bygga din närvaro i de olika kanalerna utifrån ämnen och teman som intresserar dem, och lägga det mesta av krutet på att prata vare sig produkt eller det egna företaget.

Dela med dig av sådant som är relevant för mottagarna, och uppmuntra till dialog och interaktion. Det är viktigare i det här stadiet än att prata produkter. Undantaget är förstås om du använder sociala medier för att förmedla direkta erbjudanden.

7. Lyft medarbetarna

Sociala medier är i grunden byggda för individer, därför kommer du att få ett mycket bättre genomslag om du berättar om människor och lyfter fram medarbetare. Låt dem vara aktiva och bygg företagets närvaro med hjälp av dem.

Genom att uppmuntra och utbilda dina kollegor får du dels riktigt bra innehåll från engagerade människor, dels hjälp att sprida och interagera kring det företaget gör i sociala medier. Resultatet är ofta större genomslag och bättre engagemang.

8. Se det inte som gratiskanaler

För att lyckas med sociala medier måste du lägga tid och pengar på det. I form av såväl innehållsproduktion och hantering som budget för att kunna annonsera. Om du behöver nå brett, eller måste säkra att ditt budskap når en tydligt utvald målgrupp är det bästa sättet att öppna plånboken.

Med hantering menar jag att du måste ha personer som verkligen kan sociala medier-nätverken och har tid att arbeta med dem. Ett framgångsrikt arbete med sociala medier kräver både planering, hög närvaro och uppföljning – det är långt från ett självspelande piano.

9. Utveckling

Om du jämför t.ex Facebook idag med hur nätverket såg ut för bara ett par år sedan har det hänt massor. Och det kommer att fortsätta hända lika mycket framöver. Samma sak gäller de andra nätverken (och sådana som vi idag ännu inte använder).

För att lyckas behöver du och dina kollegor lägga tid på att hänga med i vad som händer, och anpassa ert sätt att arbeta utifrån det. Detta gäller inte bara i sociala medier som en helhet, utan fr.a i de individuella nätverken. Utvecklingen pågår ständigt och du måste hålla dig uppdaterad.

Bonustips – Det börjar med en plan

Nyckeln till framgång i all marknadsföring är att ha en plan, en strategi om du så vill. Den hjälper dig att skapa och behålla en tydlig målbild kring varför ditt företag använder sociala medier, vilka målgrupper ni har och vad ni vill uppnå. En plan beskriver ansvarsområden, rollfördelning och processer. Den hjälper dig med mätning och analys. Det är svårt att bedriva ett framgångsrikt och långsiktigt arbete utan att ha en tydlig plan.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

 

 

 

0 kommentarer på 9 sätt ditt företag kan bli bättre på sociala medier

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.