LinkedIn blir allt intressantare för företag som en kanal för försäljning och varumärkesbyggande. För att få ett verkligt genomslag är det viktigt att du får med dina kollegor i arbetet – så att de delar relevant innehåll och på så sätt ökar genomslaget för det ni postar.Även om LinkedIn fortfarande ligger långt efter Facebook i omfattning och engagemang, samt inte alls har samma utveckling som t.ex Snapchat, är det en allt intressantare kanal för företag att synas i. Dels för att den yrkesrelaterade profilen gör det mer naturligt att dela innehåll där, dels för att allt flera i Sverige och Norden faktiskt börjar använda sina LinkedIn-konton aktivt.
Att skapa en företagssida på LinkedIn är en bra början, men du måste få med dina medarbetare på tåget för att verkligen lyckas. Först och främst förstås för att var och en av dem representerar företaget och ju bättre profiler och aktivitet de har där desto bättre för företaget. Men även om vi enbart fokuserar på innehållet du vill posta på LinkedIn så spelar dina kollegor en avgörande roll. Här är tre viktiga anledningar till det:
1. De kan öka kännedomen om företagssidan
Om du får dina medarbetare att följa företagets sida och även gilla och/eller dela innehållet där så innebär det förstås att fler personer i deras nätverk upptäcker sidan och i sin tur börjar följa den, dela innehåll från den eller på annat sätt interagerar. Du får alltid ett större genomslag för det du postar på företagssidan om du kan få användare på LinkedIn att interagera med innehållet. Det är därför det är så viktigt att regelbundet posta innehåll på företagssidan.
Vad du kan göra: Ju lättare du gör det för dina kollegor att dela innehåll från företagssidan, desto större chans att de gör det. Påminn dem om att den finns, visa på fördelarna för deras egen närvaro om de delar relevant innehåll och tipsa dem gärna när du har något innehåll du verkligen vill få spridning på.
Undvik: Att få dem att känna sig tvingade att dela företagets innehåll på LinkedIn (eller någon annan social kanal). Sträva efter att det ska finnas en win-win när de delar, och gör framför allt klart för dem att det är de själva som bestämmer.
2. Delningar från personer slår företag – varje gång
Även om det är trevligt när dina kollegor delar innehåll från företagssidan så är det viktigare att de delar – även om de plockar innehåll från er webbplats eller liknande. Anledningen till det är att innehåll som delas av människor har ett klart större genomslag än det som delas av ett företag. LinkedIn gjorde nyligen en undersökning som visade att när en och samma post delades av en enskild person och av ett företag var klickfrekvensen (CTR) dubbelt så hög för personen – alltså två gånger så många klickade på själva länken. Detta innebär inte bara att fler bestämmer sig för att interagera med innehållet utan kan även betyda att fler faktiskt tar del av det – läser texten, ser filmen osv – när det finns på i en individs flöde än på en företagssida.
Vad du kan göra: När du gör det lättare för dina kollegor att hitta relevant innehåll att dela, insistera inte på att de måste dela det från företagets sida. Det är viktigare att de delar innehåll till sitt nätverk.
Undvik: Att bombardera dina kollegor med vad du tycker de ska dela. Då är det bättre att anpassar din tips till vad de gör och vad som bygger deras egen profil på LinkedIn.
3. Aktiva medarbetare stärker ditt företags varumärke
Bara det faktum att du och dina kollegor är aktiva på LinkedIn är ett stort plus för ditt företag. Genom att visa på expertis, insikter och andra föredelar bygger ni tillsammans ert företagets varumärke och arbetsgivarmärke. Dessutom är det en stor fördel för säljare i vissa branscher att kunna använda LinkedIn för att effektivt nå ut till fler kontakter och potentiella kontakter. Av de här anledningarna är det bra för företaget när dina kollegor delar innehåll även från andra håll.
Vad du kan göra: Hjälp dem med tips och råd kring hur de kan få bättre utdelning på sina delningar, t.ex att jobba med texten, att se till att de delar vid rätt tid på dagen eller under veckan, vilket språk de ska använda. Var uppmuntrande och bejakande till deras aktiviteter.
Undvik: Att till varje pris få dem att dela företagets eget innehåll. Visa istället vilka fördelar det kan ha för dem att göra det.
Har du frågor eller funderingar kring hur företag kan arbeta med LinkedIn? Lämna en kommentar här nedan eller mejla mig. Ifall du vill ha hjälp med att sätta igång ditt företags arbete på LinkedIn eller att vässa det ni redan gör så kan jag hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.
0 kommentarer på 3 skäl varför dina kollegor ska dela innehåll på LinkedIn