Användargenererat innehåll viktigt (infograf)

En infograf visar på hur millennials och boomers ser på användargenererat innehåll, både skillnader och enighet. Jag drar lite slutsatser utifrån resultatet.

En undersökning av Olapic visar på skillnader i hur man förhåller sig till användargenererat innehåll mellan ”millennials” (födda 1984-2000) och ”boomers” (födda 1946-1964).  Resultaten finns presenterade i en infograf. Även om det alltid gäller att ta den här sortens generaliseringar med en stor nypa salt så tycker jag ändå att vad undersökningen visar – skillnader och samsyn – intressanta resultat.

Högre tilltro till användargenererat innehåll

Om vi börjar med det bägge grupperna var eniga om så är det att förtroendet för bilder som kommer från andra konsumenter är högre än något annat innehåll. 76% ansåg det vara mer ärligt än innehåll från företag.

Detta innebär alltså generellt att det innehåll ett företag tar fram sällan eller aldrig kommer att upplevas som lika trovärdigt som innehåll producerat av vad målgruppen upplever som en ”vanlig människa”.

Det tycks alltså vara väl värt för de flesta B2C-företag att uppmuntra sina användare att producera eget innehåll. Och för B2B-företag att försöka hitta ambassadörer hos sina kundföretag som vill skapa innehåll åt dem.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Skillnader

Huvuddelen av undersökningens resultat tycks dock peka på skillnader.

Millennials föredrar att se verkliga människor i företagens bilder för att uppleva dem som trovärdiga. För boomers är det viktigare att de visa produkter eller tjänster.

Användargenererat innehåll upplevs som trovärdigare av millennials (47%9 än av boomers (36%). Däremot ligger grupperna på samma nivå i tilltron till varumärkt innehåll.

Att fler millennials ser Instagram som den viktigaste kanalen, överraskar inte – eller att majoriteten av boomers föredrar Facebook. Det stämmer både överens med den generella känslan för respektive nätverk i grupperna, och även med att 75% av millennials föredrar bilder medan bara hälften av  boomers gör det.

Du hittar mer information i infografen nedan:

Slutsatser

Förutom den uppenbara slutsatsen, som jag redan dragit – att det är relevant för både B2C- och B2B-företag att satsa på användargenererat innehåll – så har jag ett par ytterligare reflektioner:

1. Se till att ditt bildmaterial innehåller människor, inte enbart produkter. Självklart behöver du produktbilder, men inte bara den sortens bilder. Och sluta med de stela, formella bilderna som är så vanliga i fr.a stora företags bildbanker. De saknar trovärdighet. Yngre medlemmar av din målgrupp gillar dem inte, och det är tveksamt om de äldre gör det. Hellre enklare bilder på riktiga människor – och helst då tagna av andra ”vanliga” människor.

2. Både millennials och boomers gillar visuellt innehåll – satsa mer på det än på enbart textbaserat innehåll. Detta gäller både bilder och film. Och även här att fokusera på sådant innehåll som upplevs som äkta och gjort av och för vanliga människor. Inte alltför polerade produktioner med andra ord.

 

Har du frågor eller funderingar kring användargenererat innehåll, lämna en kommentar här nedanför eller mejla mig.

Vill du veta mer om hur du kan arbeta med användargenererat innehåll i din marknadsföring? Jag kan hjälpa er, med allt från strategi till genomförande och mätningar. Läs mer om vad jag gör här. Eller mejla mig så berättar jag mer.

 

 

 

0 kommentarer på Användargenererat innehåll viktigt (infograf)

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.