Fyra länkar värda att läsa v. 40 2019

Varje vecka väljer jag ut fyra intressanta artiklar från senaste tiden, mest om digital utveckling och digital marknadsföring. Denna vecka om fusk i podcastvärlden, Burger King mot McDonalds, vem lyckas egentligen bäst?, Dåliga nyheter för publicister – rekommendationsjättar går ihop, samt TikTok förbjuder politiska annonser. God läsning!

1. Podcasten Svenska mordhistorier har hamnat i blickfånget efter att journalisten Jack Werner avslöjade att den snott en hel del material från bloggare, massmedia osv. En bok stoppas, annonsörer hoppar av mm. En viktig lärdom att lagar och regler fortfarande gäller även om du hoppar över i ett nytt format: Förlaget stoppar tillfälligt…

2. Burger King får all uppmärksamhet för sin marknadsföring, men McDonalds jobbar mer effektivt. Intressant analys av marknadsföringsprofessorn Mark Ritson: Marketers praise Burger King…

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

3. Vet du vad en chumbox är? Det är den sortens annonser för lästips du ser längst ned på sidan efter att t.ex ha läst en artikel, med dramatiska rubriker och klickfiske-bilder. De två största aktörerna, Taboola och Outbrain gick just ihop, och det kan få allvarliga konsekvenser för publicister: A merger of chumbox mongers…

4. TikTok förbjuder politiska annonser på sin plattform. Ett smart drag kan tyckas med tanke på utvecklingen för Facebook, Twitter m.fl när det gäller spridning av politiska budskap, men det kan även vara värt att komma ihåg att kinesiska staten, med sina utmaningar kring HonKong mm, är en intressant i appen: TikTok kicks political ads off its plattform

God läsning!

0 kommentarer på Fyra länkar värda att läsa v. 40 2019

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.