Det finns mycket intressant på nätet, och det är lätt att man missar något. Varje vecka delar jag med mig av tre-fyra intressanta artiklar. Denna vecka om brist på transparens i digital marknadsföring, början på en post-device era, hacka självkörande bilar samt Facebooks och Snapchats kamp om delande. God läsning!
1. Utvecklingen inom digital marknadsföring har lett till en situation där transparens och kompetens får stå tillbaka för att behålla rådande affärsmodeller och i slutändan förlorar alla parter på detta. Mats Rönne skriver mycket bra om detta i sin senaste krönika för Sveriges Annonsörer: Består reklam- och medievärlden bara av cyniker?
2. Försäljningen av datorer har minskat i flera år, tablets likaså, och nu håller även smartphoneförsäljningen på att plana ut. Är vi på väg in i en ”post-device”-tidsperid? Enligt Bob O’Donell är detta precis fallet. I takt med att moln-baserade lösningar dominerar blir hur vi kommer åt dem mindre intressant: Be prepared, we’re entering a post-device era
3. Hur kommer de självkörande bilarna att resonera när de ställs inför valet vilka och hur många som ska skadas? Och vad gör vi om vi inte gillar svaret de kommer fram till? Mycket tänkvärt av Linus Larsson: Vi kommer hacka våra bilar så de dödar någon annan
4. Snapchat är Facebooks allvarligaste konkurrent, om inte i omfattning och intäkter så i att det får sina användare att dela mycket och ofta – vilket är just det som Facebook har problem med. Tänkvärt av Mark Wilson: Snapchat and Facebook fight to get users and brands to overshare
God läsning!
0 kommentarer på Fyra länkar värda att läsa v. 25 2016