Digitalt i världen – 5 intressanta saker, April 2019

Facebook fortsätter växa, Röst går framåt och tre andra intressanta spaningar kring den digitala utvecklingen globalt under första delen av 2019

Det har kommit flera intressanta rapporter den senaste tiden – Facebooks första kvartalsrapport för 2019, We Are Socials studie om global digital utveckling för april samt AppAnnies om appnedladdningar för första kvartalet i år . Här är fem saker jag hittat i dem som jag tycker är spännande (det finns massor med mer matnyttigt i bägge.

Du hittar Facebooks Q1-rapport här.

Och rapporten från We Are Social här.

Här är AppAnnies rapport

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

 

Här har du mina fem spaningar:

1. Facebook fortsätter öka

Trots problemen kring dataläckor, felaktiga beslut, GDPR och allt annat som Facebook brottas med så tycks det inte vara nog för att få användarna att lämna. Istället fortsätter nätverket att öka och ligger nu på nästan 2,4 miljarder månatliga användare. Även i Europa och USA, de gamla, mogna marknaderna. Den stora tillväxten sker förstås i främst Asien och därefter sannolikt i Afrika. Men det är intressant att notera att trots läckor mm så tycks ingenting få oss att släcka ned Facebookkontot:

2. Jämt mellan mobiler och datorer i webbtrafik

I flera år har vi talat om att mobilen är det främsta sättet att komma åt nätet, globalt sett. Inte via datorer. Men trots detta visar nya siffror kring devices att det väger rätt jämnt mellan de två sätten att använda webben. Håller mobilen på att tappa mark?

Nej, sanningen är snarare den att vi i ökande grad inte går ut på nätet – gamla www – när vi ska göra något i mobilen. Istället sker detta via appar. Till skillnad från datorer där vi fortfarande använder en browser.

3. Röst fortsätter öka, och har ett åldersgap

Röstsök och röstkommandon ökar kraftigt, och de globala siffrorna börjar närma sig hälften av användare. I Indien och Kina är siffrorna redan över 50%. Lika intressant är att se hur lite det används i Sverige och andra digitalt mogna marknader – lite drygt 20%. Jag tror vi kommer att få se en rejäl ökning de närmaste åren även här.

 

Samtidigt är det tydligt att röstanvändning i hög grad är en fråga om vana. I åldersgrupperna från 16 och upp till 34 ligger användningen nära 50%. För de som är från 45 och uppåt halveras nästan siffrorna. Med andra ord – i takt med att de som vuxit upp med röst eller tidigt omfamnat det blir fler och fler så kommer vi att se en kraftig ökning:

4. Facebook x 4 och TikTok toppar appnedladdningar

AppAnnie presenterar en översikt av vilka appar som laddas ned mest. Två saker som slår mig: Facebooks ekosystem står för plats 1, 2, 3 och 5 på topp10-listan. Och det är TikTok som bryter upp dominansen. Mycket intressant att se hur Messenger och WhatsApp fortsätter växa starkt. Och fascinerande hur stort TikTok håller på att bli:

5. Facebook Stories har 500 miljoner användare

Apropå Facebook så lyfte Techcrunch fram följande intressanta detalj ur rapporten för Q1 – Facebook Stories som gick så trögt till en början har nu en halv miljard dagliga användare! Lika många som syskonen Instagram och WhatsApp (även om förstås Facebook har fler användare totalt). Stories-formatet är verkligen det som går bäst:

Ta dig tid att kolla på alla tre rapporterna – det är mycket lärorikt.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Digitalt i världen – 5 intressanta saker, April 2019

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.