YouTube är fortfarande en underskattad kanal (infograf)

YouTube är en viktig kanal för ditt innehåll i content marketing och annan marknadsföring. Här har du lite färska siffror som förklarar varför

En ny infograf om YouTube från Hootsuite får mig att än en gång vilja lyfta fram YouTube som kanal för ditt rörliga innehåll. Det har varit mycket prat om Facebook och andra sociala medier på senar år, men mitt i allt detta har den klassiska videokanalen fortsatt att tuffa på.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Om vi börjar med statistiken Hootsuite satt ihop så ser vi att det är över 2 miljarder registrerade användare varje månad. Och att en användare i genomsnitt spenderar mer än 11 minuter där per dag. Du hittar mycket mer information i infografen  nedan samt i Hootsuites blogginlägg.

 

 

YouTube i Sverige

Hur ser då användningen ut bland svenskar? I den senaste Svenskarna och Internet från 2019 hittar vi den här statistiken:

Användningen av YouTube är större än t.ex Playtjänster i alla åldrar utom pensionärer. Enligt undersökningen använder 87% av svenskarna regelbundet.

Varför är då detta viktigt? Jo, när användningen av video ökar generellt och en mängd olika plattformar erbjuder det så ska vi inte glömma att YouTube är mycket mer än bara en förvaringsplats för våra videos. Det finns både en stor och stadigt återkommande användargrupp där och dessutom algoritmer som kan hjälpa oss gå fler tittare.

Med andra ord, se över vilken roll du gett åt YouTube i din videoanvändning och syna om den inte borde vara större.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på YouTube är fortfarande en underskattad kanal (infograf)

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.