Fem enkla tips som både sparar tid och ger dig bättre innehåll i din content marketing

Jobbar du med content eller inbound marketing och har svårt att få tiden att räcka till för innehållsproduktion? Här är fem saker du kan göra för att både spara tid och öka kvaliteten på ditt content

Är ditt innehållsskapande alltid en kamp mot klockan? Har du dåligt samvete över att kvaliteten ibland blir lidanden? Bägge delarna är vanliga utmaningar för marknadsförare, inte minst för de som jobbar på mindre företag.

Jag har fem mycket användbara tips som kan hjälpa dig att både blir mera effektiv och producera bättre innehåll. Och de fungerar lika bra oavsett om du är soloföretagare eller jobbar på en stor marknads- eller kommunikationsavdelning:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Planera ditt innehåll

Låter som en självklarhet, inte sant? Men sanningen är ju den att det är mycket content som produceras spontant eller snarare i desperation över att någonting måste ut – nu!

Om du istället gör en grov planering av vad som behöver produceras under året, och sedan bryter ned det på månader så har du sparat en hel del tid. Att jobba så hindrar inte alls att att du kan göra innehåll spontant eller när det sker något oväntat, men det mesta av vad som behöver produceras är känt långt i förväg.

Tänk bara vilken lättnad att inte behöva spendera kvällar och nätter med att värka fram en text eller en video!

 

2. Utgå från målgruppen

Ett annat sätt att både jobba effektivare och få bättre innehåll är att göra content som din målgrupp faktiskt vill ha. Detta istället för att lägga tid på produktfokuserat innehåll eller stories drivna av internpolitik.

Om du har gjort din målgruppsanalys ordentligt så vet du vad som är relevant för dem. Det ger dig en ingång för att skapa innehåll som samtidigt kopplar till vad du försöker sälja, genom att visa på nytta och värde.

Ju tydligare du avgränsar din målgrupp, desto mer relevant kommer din kunskap att vara så att du kan skapa riktigt värdefullt innehåll. På så sätt skapar du content som både är efterfrågat och har kvalitet.

Ifall du dessutom har ett öra mot marken kring vad din målgrupp ställer för frågor till säljare, i butiken eller digitalt kommer du aldrig att sakna bra uppslag för innehåll.

 

3. Dela upp ditt innehåll

När du har kollat din målgruppsanalys och bestämt dig för ett ämne eller område, gör då inte bara en text eller en video (eller en av ett annat format) utan dela upp det i flera delar. Det finns flera goda skäl till detta, t.ex att vi ofta lägger in för mycket information i en bit innehåll, men den viktigaste som jag ser det är att vi måste tänka utifrån våra kunders köpresa.

Alla köpbeslut fattas steg för steg – som en slags resa. Den kan gå fort eller ta mycket lång tid beroende på vad som ska köpas. Men poängen är att köparen vill ha olika typer av kunskap beroende på var hen befinner sig i köpresa.

Om vi tar ett exempel från lite längre B2B-köpresor så kan det se ut så här:

  • Innehållet tidigt i en köpresa bör fokusera på att skapa intresse eller förklara nytta. De som tar del av detta innehåll är sällan redo att köpa. De har inte gått på djupet, kvalificerat leverantörer som godtagbar eller pratat ihop sig internt.
  • Senare i köpresan behövs innehåll som går mer på djupet och svarar på konkreta frågor. T.ex hur din lösning passar ihop med existerande delar hos köparen. Ofta är kundcase och demos också eftertraktade. Man är inte framme vid ett köpbeslut ännu, men har börjat välja ut leverantörer.
  • I slutet av en köpresa är det ofta förtroendet för ditt företag som är avgörande – kommer ni att vara en bra partner, hur är det att arbeta tillsammans med er. Samtidigt finns det fortfarande ett behov av att övertyga kring lösningen och inspirera.

 

Tänk alltså igenom vad du vill säga och dela sedan upp det i olika delar, som motsvarar en köpresa. Då gör du inte misstaget att försöka säga allt på en gång, och får dessutom ut mer innehåll.

 

4. Gör mer än ett format

Det är lätt hänt att innehållsproduktion mest blir ett eller två format – som text och video. Därför är det bra att du redan i planeringen av ett ämne bestämmer dig för att ta fram innehåll i flera olika format.

Genom att producera minst ett par olika format för varje steg – text, video, bild, ljud eller grafik – så når du fler mottagare (alla gillar inte text) och du får även ut mer innehåll totalt sett.

Om du vill lära dig mer om hur man använder flera format och tar fram bättre innehåll, så rekommenderar jag att du köper min bok Contenthandboken.

 

5. Återanvänd, återanvänd, återanvänd

Det sista tipset är mycket viktigt, men kräver att du börjar tänka på ett annat sätt. De flesta marknadsförare och kommunikatörer är fokuserade på att hela tiden producera nytt innehåll. Som en konsekvens av det tänker de inte på att de ofta har en massa innehåll som kan återanvändas.

Vilket innehåll du väljer att återanvända kan bero på flera olika saker: Det kan t.ex vara content som genererar bra söktrafik, då finns det anledning att göra mer av det. Eller så är det innehåll som svarar på viktiga frågor från dina kunder, och därför är relevant att använda igen.

Det finns olika sätt du kan återanvända innehåll på:

  • Du kan flytta över från ett format till ett annat. Gör en video av en artikel, eller en text av senaste poddavsnittet osv.
  • Du kan uppdatera och förnya innehållet i din post – t.ex berätta om en ny lösning eller länka till ett färskt kundcase.
  • Du kan ta innehållet och rikta det mot en annan målgrupp.

 

Här kan du läsa mer om hur du återanvänder innehåll på olika sätt.

 

Ta hjälp av ett proffs!

Med hjälp av de här fem tipsen kan du förhoppningsvis få bättre med tid i din content marketing, och öka kvaliteten också. Men det är inte alltid lätt att ställa om.

För att verkligen öka effektiviteten och kvaliteten kan du behöva ta hjälp till en början. För att hitta rätt processer och göra planeringen ordentligt.

Låt mig hjälpa dig. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa B2B-företag att jobba mer effektivt med innehåll – i allt från planering till processer och spridning. Jag kan hjälpa dig att få både de här tipsen och annat som behövs för bättre content eller inbound marketing på plats.

Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.

 

0 kommentarer på Fem enkla tips som både sparar tid och ger dig bättre innehåll i din content marketing

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.