Internet och sociala medier 2017 – nya globala siffror

Nya globala siffror visar att 50% av världens befolkning nu har tillgång till nätet, att mobilen gått om datorn för surf och att Facebook fortsätter att dominera.

We Are Social í Singapore har precis presenterat sin årliga sammanställning över utvecklingen inom bl.a internet och sociala medier. Det är flera olika rapporter, både mer övergripande översiktet och nedbrutna på regioner. Som vanligt är det ett imponerande arbete som gjorts av Simon Kemp (@eskimon) och hans kollegor.

UPPDATERINGAR:

Här hittar du globala siffror från augusti 2017

Vill du ha senaste siffrorna för appar och sociala medier i Sverige finns de här (september 2017)

Lär dig mer om utvecklingen digitalt och i sociala medier – boka en föreläsning

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Global översikt

Till en början har vi den globala ögonblicksbilden som visar att 50% av världens befolkning nu har tillgång till internet. Det går även att se att mer än var tredje människa (37%) använder sociala medier, till största delen via mobiltelefonen.

Om man jämför de globala siffrorna med läget i Sverige så har 93% av invånarna här tillgång till nätet, medan 67% använder sociala medier. Detta enligt de siffror We Are Social tagit fram:

Sverige

Tillväxt

Sedan början av 2016 har internetanvändningen ökat med 10% globalt. Och användningen av sociala medier-användare med hela 21%. Däremot mattas ökningen av mobiltelefonanvändare fortsatt av, den siffran är nere på 5%.

Fördelningen

Spridningen av tillgång till nätet och sociala medier är fortfarande mycket ojämn. I Nordamerika, Europa och Östra/Sydöstra Asien är antalet uppkopplade och aktiva i sociala medier procentuellt större än deras befolkningsandel. I Afrika och Södra Asien är bilden den motsatta.

Mobilen har tagit över

För första gången någonsin har nu mobiler (och surfplattor) tagit över som bärare av det mesta av trafiken på nätet från datorer. På ett år har desk- och laptops tappat 20% av surftrafiken medan den har ökat med över 30% för mobiler/plattor.

Sociala medier

Inom sociala medier dominerar Facebook storleksmässigt fortfarande enormt, mätt i aktiva användare på månadsbasis. Och är dessutom tvåa och trea med Messenger och Whats App. Av de 10 största nätverken finns 4 inom Facebook-sfären.

Även värt att notera att Snapchat snabbt växer ikapp (och snart kanske om) Twitter. Samt att LinkedIn lyckats kravlas sig över 100 miljoner aktiva månatliga användare.

Facebook

Det är intressant att titta lite närmare på siffrorna för Facebook-användare globalt. Nästan 90% av de 1,87 miljarder som använder Facebook gör det via mobilen – och det är frågan om särskilt många av dem någonsin haft ett alternativ. Inte konstigt att så mycket av Facebooks fokus ligger på att göra åtkomsten lättare för dem, med light-versioner och annat. En annan intressant siffra är att över 50% av Facebooks användare går in dagligen.

I Sverige talar vi ofta om Facebook som något föräldragenerationen tagit över. Globalt är dock bilden annorlunda, med spannen 18-24 och 25-34 som dominerande. Innan 18 är intresset lågt och över 45 sjunker siffrorna snabbt.

Reflektioner

Det är inga omvälvande förändringar som har skett det senaste året. Att mobilen nu gått om datorn som det primära sättet vi går ut på nätet har vi sett komma ett tag, även om det förstås är en stor händelse. Vad som är riktigt intressant där är givetvis hur denna förändring påverkar vårt beteende.

Att över halva jordens befolkning nu har tillgång till nätet är en milstolpe. Dock är tillgången fortfarande i hög grad snedbalanserad, och lär vara så under ett antal år till – trots de försök som bl.a Facebook och Google gör att öka tillgången. När man tittar på Facebooks siffror i undersökningen är det lätt att förstå varför de lägger kraft på detta, men Google är på många sätt i samma sits med sin sökdominans.

Inom sociala medier kan vi se att meddelande-apparna fortsätter att växa, och att Facebooks dominans både direkt och via ägda nätverk blir allt starkare. Inga överraskningar där.

Sammantaget en fortsatt intressant utveckling digitalt och socialt. Och det finns mycket mer information att hämta i de olika rapporterna för den som är intresserad.

Har du frågor eller funderingar kring den digitala utvecklingen? Lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du veta mer om hur ditt företag påverkas av den digitala utvecklingen, sociala medier mm? Jag kan hjälpa er med en inspirerande föreläsning eller en workshop som startar ert eget förändringsarbete. Hör av dig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Internet och sociala medier 2017 – nya globala siffror

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.