ABH gav vinst på LinkedIn

Tre tips på hur du kan bygga en bra närvaro på LinkedIn. Från Sveriges mest engagerade marknadsförare på LinkedIn 2015.  Nämligen jag själv :).

Jag blev nyligen utsedd till ”Mest engagerade marknadsförare på LinkedIn 2015” av LinkedIn. Mycket roligt förstås, och inte minst för att de andra på 10-i-topp-listan är mycket duktiga marknadsförare och nätverksbyggare.

Om jag skulle peka på en anledning till varför jag blev utvald, och det här gäller sannolikt för de övriga nio också, så är det att jag försöker praktisera det som ofta förkortas ABH – Always Be Helping – på LinkedIn. Det är en liten blinkning till Always Be Closing, det berömda mantrat från filmen Glengarry Glen Ross som handlar om säljare, men det finns faktiskt en konkret betydelse i det.

Det jag försöker göra på LinkedIn, oavsett om det är under min egen profil, på min svenska sida Staunstrup, eller i de grupper jag är med i, är att bidra med den bästa kunskapen jag känner till på vissa områden. Ibland kommer den från mig, ibland från andra. Det har mindre betydelse. Det viktiga är att den kunskapen kan komma någon annan till nytta.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Som jag ser det fungerar nätverk som LinkedIn bäst när det finns en vilja att generöst dela med sig av sin erfarenhet, kunskap eller expertis. Och det finns många där som gör det. Jag har själv fått hjälp i form av råd, kunskap och annat flera gånger.

1. Var generös

Så om ska dela med mig av ett par tips kring framgångsrik närvaro på LinkedIn så är det viktigaste just att vara generös med dina kunskaper och erfarenheter gentemot de andra där. Och omvänt, att inte vara så snabb att försöka styra över frågan eller samtalet till vad du kan erbjuda i form av tjänster.

 

Bygg först din position som en trovärdig och generös rådgivare eller kontakt. Sedan kan du kapitalisera på den.

2. Var tydlig

Mitt andra tips är att vara tydlig med vilka områden du rör dig inom. Om du postar eller kommenterar inom en mängd olika branscher, yrkesroller och liknande blir det svårt för dig att framstå som en trovärdig expert. Jag har t.ex valt att posta och vara aktiv mest på områden som content marketing, digital utveckling och sociala medier.

3. Fixa din profil

Inget av det här är dock det första du ska göra. Steg ett på LinkedIn är att se över din egen profil. Jag ser fortfarande många profiler utan bild (eller bilder som skulle passa bättre i andra sammanhang) eller med luckor i cv, kompetenser och så vidare. Inte minst för din egen skull bör du fixa till det snabbt. När du beskriver dig själv, tänk gärna utifrån nyckelord och begrepp som någon som söker efter din sorts kompetens på LinkedIn kan tänkas använda.

Sedan kan du sätta igång med att bygga din position. Och det är då du ska komma ihåg ABH.

Always Be Helping.

Lycka till!

Om du har frågor eller funderingar kring LinkedIn, eller sociala medier i allmänhet, lämna en kommentar eller hör av dig. Och om du vill ha hjälp med att förbättra ditt företags närvaro på LinkedIn eller andra sociala kanaler så kan jag hjälpa dig. Mejla mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på ABH gav vinst på LinkedIn

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.