Vi har inget att skriva om – Vanligt misstag i content marketing

Känns det som om ni sagt allt som går att säga i er content marketing? Jag tror ni har fel och här får du veta varför och vad du kan göra åt saken

En återkommande sak jag hör från företag när jag är ute och pratar content marketing är detta: ”Vi har svårt att producera content för vi har ingenting att skriva om.”

Du kanske har tänkt eller sagt det själv någon gång?

Problemet är bara att det bygger på ett gigantiskt feltänk från din eller alla andras som sagt det sida – Det intressanta är inte vad du tycker är relevant och viktigt att skriva om, utan vad dina kunder vill ha. Det är dom om bestämmer ifall ni har någonting att skriva om.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Inifrån-och-ut

Det här tankefelet kommer som så många andra från ett bakvänt perspektiv i content-arbetet. För att lyckas med content marketing måste vi alltid ha ett utifrån-och-in- perspektiv när vi planerar och producerar innehåll – alltså att vi sätter kundens eller målgruppens behov i fokus och utgå från deras behov och intressen, i allt vi gör.

Men alltför ofta har vi ett inifrån-och-ut-perspektiv när vi ska planera eller producera innehåll. Det vill säga vi utgår från ett internt produktperspektiv eller den interna upplevelsen. Och då blir det förstås begripligt att det inte finns något att skriva om.

Vems perspektiv styr?

Här är ett möjligt scenario: Om en produkt inte är ny eller fått någon slags uppdatering, inte befinner sig i rätt säsong eller representerar en teknik under utveckling så finns det ofta inget intresse av att skapa en kampanj kring den, eller att försöka väcka intresse kring den i media osv. Den är väl inkörd och försäljningen tickar på. Ur det perspektivet finns det inget att skriva om.

Men om vi tar ett annat scenario istället: En potentiell kund börjar söka efter en lösning på ett problem. Detta kan inträffa när som helst, och kanske finns det innehåll som från ditt företag som dyker upp vid ett sök eller en fråga i en grupp eller en annan kontext. Men i många fall är risken stor att det inte gör det – att det inte finns content som svarar på olika frågor, som sätter lösningen i en kontext som är relevant för just denna kund, eller som guidar dem vidare i deras resa mot ett köp.

Och då blir inte frågan ”Har vi något att skriva om?” utan ”Har vi skapat content som möter våra kunders behov?” – vilket är en betydligt intressantare fråga.

Olika behov, olika stadier

För att lyckas med content marketing behöver vi undersöka vad vår målgrupp vilka veta och uppfattar som värdefullt. Och där finns det hela tiden mer att göra. Av flera anledningar:

Det finns grundläggande innehåll som behöver komma på plats, som svarar på frågor och visar på lösningar i olika stadier – t.ex awareness, consideration och decision. Och där vi dessutom kan behöva anpassa det till olika roller och funktioner.

Utöver det sker hela tiden en utveckling – kanske inte av produkten, men av den kontext den finns i. Och våra potentiella kunder utvecklas och förändras också över tid. Vilket betyder att de kommer att ställa andra frågor och få andra behov av relevant innehåll.

Du kan med andra ord arbeta rätt länge med content marketing innan du verkligen riskerar att inte ha något att göra innehåll om.

Tre tips

Här är till sist tre saker du konkret kan göra för att få nya idéer till innehåll:

Prata med dina kunder

Det här är det allra bästa och viktigaste rådet – ta reda på vad dina kunder faktiskt vill höra mer om. Det kan finnas massor med kunskap och insikter hos dig och dina kollegor som kan vara mycket värdefulla för kunder, men som ni aldrig tänkt på att dela med er av. Och omvänt, det kan vara så att era kunder har kommit på smarta saker som fler borde känna till.

Undersök vad som händer i deras värld

Även om du inte får direkta tips på innehåll från dina kunder så kan du lära dig mycket av värde bara genom att prata med dem om vad som händer i deras bransch, eller själv undersöka vad som är på gång där. De flesta branscher och företag går igenom stora förändringar, och det kan påverka hur de använder dina produkter. Eller öppna för nya användningsområden.

Titta på vad andra gör

Om du kollar på vad dina konkurrenter och närliggande områden håller på så kan du också få tips på innehåll som behöver tas fram. Bara för att någonting sagts av en konkurrent betyder inte att ditt företag inte ska säga det också. Tvärtom! Det kan vara så att de tar upp frågor som försöker guida kunder åt deras håll, och då behöver du skapa innehåll som lyfter fram fördelar din produkt har.

Ifall du använder de här tre tipsen behöver du aldrig mer känna att du inte har något att skapa innehåll kring – tvärtom!

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

 

0 kommentarer på Vi har inget att skriva om – Vanligt misstag i content marketing

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.