Tips för viral spridning

Att det egna innehållet ska få viral spridning drömmer alla marknadsförare om. Men för att det ska hända krävs mycket arbete. Här är några tips som ökar dina möjligheter att få spridning på ditt innehåll.

Det är Buzzsumo och Moz som tillsammans gjort en större studie kring innehåll, delningar och länkar. Och jag fick syn på den via Contently. Jag rekommenderar dig att läsa både studien och Contentlys artikel, men här hittar du resultaten i korta drag och lite egna reflektioner kring dem.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Reseach och åsikter ger mer delningar och länkar

Innehåll som både delas och länkas till kommer ofta från sajter med hög trovärdighet och som regelbundet postar om vad som är aktuellt i deras bransch/område. Även innehåll med tydliga åsikter delas och länkas till, om avsändaren upplevs som en trovärdig avsändare.

Vad du ska ta med dig: För att få större spridning på ditt innehåll måste du posta regelbundet, och under en längre tid bygga en position som en trovärdig och pålitlig källa till kunskap inom ditt område. Samt ha tydliga åsikter om detta område.

2. Listor och videos delas mer

När undersökningen rangordnade olika typer av innehåll kom listor på förstaplatsen och video som två när det gäller antal delningar.

ContentFormatChart

Men om du är ute efter länkar fungera inte video lika bra. Då kommer Varför-poster på andraplatsen efter listorna.

Vad du ska ta med dig: Inga överraskningar här. Listposter beskrivs ofta i negativa termer, men de är mycket lättare att få delning på än något annat. Fast det kan nog bli kamp om förstaplatsen med video under det kommande året.

Ett bra råd är att se till att du har en bra mix av format och former, inte minst för att öka länkandet till din sajt.

3. Långa texter fungerar bättre än korta

Trots allt vi fick lära oss i skriva-för-webben-kurserna så är inte de långa texternas tid förbi. Tvärtom. I alla fall om det är delningar och länkar vi är ute efter.

Majoriteten av texter på nätet är korta, under 1000 ord. Och det finns så klart en anledning till det. Men undersökningen visade att ju längre texter desto mer delning. Texter på under 1000 ord delades i genomsnitt 2,823 gånger, 1-2000 ord 3,456 gånger, 2-3,000 4,254 gånger och 3,000-10,000 ord delades 5,883 gånger. Samma sak med länkar, ju längre texter dest fler länkar i genomsnitt.

Vad du ska ta med dig: Även med intresset för format som video, infografer och listor är det fortfarande värt att satsa på längre texter. Inte minst om du vill etablera dig eller ditt företag som en trovärdig och kunnig expert inom ett område. Det är svårt att bli betraktad som en expert om du inte kan gå på djupet inom ditt ämnesområde.

Vi delar det personliga och länkar till det nyttiga

Enligt undersökningen delar de flesta människor innehåll som de har en personlig relation till, vilket kan vara allt från att vi bryr oss mycket om någonting eller att vi vill visa vårt stöd för något. Här ingår förstås också sådant innehåll som vi tycker är underhållande.

Om du däremot är mer intresserad av länkar så är innehåll som uppfattas som nyttigt och användbart ett säkrare kort. Här gäller förstås de faktorer som togs upp tidigare – relevant, trovärdigt och med tydliga åsikter.

Vad du ska ta med dig: Om det finns ämnen och frågor inom ditt område som människor känner starkt inför så kan det finnas anledning att skapa innehåll som är lätt för din målgrupp att dela. På längre sikt kan dock innehåll som ger nytta och trovärdighet vara mer värdefullt för din position.

5. De flesta poster får lite delningar och länkar

Det är viktigt att komma ihåg att majoriteten av allt innehåll som postas på nätet inte blir viralt, i betydelsen får stor spridning. Den slutsatsen kommer även den här undersökningen fram till.

Vad du ska ta med dig: Hur roligt det än är att få stor spridning på sitt innehåll så är chansen rätt liten. Och det är helt ok. Fortsätt arbeta med ditt innehåll, gör det så bra och relevant som möjligt för din målgrupp – det är så du bygger en långsiktig position för ditt företag.

Viralt är inte något du beställer

En sista reflektion: Jag vet inte hur många gånger jag hört personer prata om ”viralt innehåll” eller försökt få med viralt som en del i en leverans. Det är lätt att tro att det är ett skämt, men den här situationen utspelar sig gång på gång i verkligheten:

150914.brandvideo

(Teckningen kommer från Mark Fishburne, och du hittar mer av honom här)

Och för de flesta företag är det – eller borde vara – mer väsentligt att nå en noggrant definierad målgrupp än att få så bred spridning som möjligt.

Med detta sagt – Om du verkligen vill få t.ex en video att bli en viral framgång så bered dig på mycket hårt arbete. Jag brukar ofta referera till Jesper Åströms utmärka artikel om allt arbete som låg bakom arbetet med Volvos Epic split-film. Och då menar jag inte arbetet med filmen, utan just med att skapa förutsättningar för att den skulle bli en så stor framgång. Om du inte har läst Jespers artikel så gör det. Och ifall du glömt vad Epic split var för något så påminner jag gärna:

 

Har du frågor eller funderingar kring innehåll, viralt eller inte, så lämna en kommentar här nedan eller kontakta mig. Och om du vill ha hjälp med din content marketing, från strategi till genomförande och uppföljning, så kan jag hjälpa dig. Mejla mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Tips för viral spridning

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.