2 kommentarer på 7 misstag du inte får göra i Account Based Marketing

  1. Hej Pontus,

    Bra skrivet! Vi jobbar aktivt med detta på Upsales för att nå ut till riktade målgrupper med relevanta budskap.

    Vi hjälper vira kunder göra detta som en del av deras sälj och marknadsstrategi från våra verktyg där vi ofta stöter på en miss.

    För höga (eller snarare orimliga) förväntningar på antalet klicks är ofta mothugg vi hör. Dvs man lägger tex 1000kr på en kampanj, får ett par tusen impressions men ”bara” 1-3 klicks. Detta beror såklart helt på budskapet och vilken bransch man är i men att en lågt budgeterad kampanj ska ge 10%+ klicks -> konvertering är sällan rimligt – såvida man inte använder click bate-kampanjer vilket i sin tur skadar kvaliteten.

    Håller du med? Hur brukar ni ta ställning till detta?

    Tack!

    • admin säger:

      Hej Victor, tack för din kommentar. En av de saker jag uppskattade som köpare av t.ex annonser var tydliga beskrivningar på vad man kan räkna med att få i form av impressions, leads mm. Jag är säker på att ni redan gör det idag, så jag tror det mer handlar om att fortsätta vara pedagogisk och tydlig. Min erfarenhet är att många köpare behöver utbildas kring resultat, målbilder mm flera gånger innan det tar skruv. Samt att det inte är ovanligt med orealistiska förväntningar på ny teknologi eller format med en viss hype omkring sig. Så jag håller med dig om att det inte är orimliga siffror, och min erfarenhet både som säljare och köpare är att det är viktigt att managera förväntningar redan från början.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.