Influencer marketing för B2B-företag – 6 tips

Att använda påverkare – influencers – för att nå fram till en målgrupp kommer att bli allt viktigare för B2B-företag. Här berättar jag varför och ger sex konkreta tips på vad du ska tänka på.

Influencer marketing blir allt mer intressant för marknadsförare. Att låta kända personer tala för varumärket eller om produkten istället för att försöka nå fram med enbart traditionella aktiviteter.

Hittills har det mest varit inom B2C, och framför allt där målgruppen varit ung, som påverkare har funnits med i mixen. Det handlar ofta om YouTubers eller kändisar som använder sin närvaro i sociala medier. Men själva konceptet att använda en person med hög trovärdighet eller igenkänning hos en målgrupp är minst lika giltigt för B2B-företag.

I viss mån används påverkare redan inom B2B idag, men inte alltid på ett genomtänkt och strukturerat sätt. De tas in för att tala på en konferens eller en mässa, intervjuas ibland, men det finns mycket mer som kan göras. Här kan B2B-företag lära av influencers på konsumentmarknaden, som har större frihet att utforma innehållet själva och gör det på sina egna plattformar. Med detta sagt kan dock många B2C-företag som använder påverkare även de göra ett bättre jobb.

Fördelarna med att använda en påverkare är bl.a de här:

1. Påverkaren har oftast egna plattformar med en relevant publik/målgrupp
2. Det påverkaren säger upplevs som mer trovärdigt och oberoende
3. Påverkaren kan addera nya dimensioner till frågor som ligger nära ditt varumärke eller produkter
4. En känd eller respekterad påverkare kan ge större intresse, t.ex medialt

Om du bestämmer dig för att använda en påverkare så kommer här några tips och råd:

1. Se till att påverkaren verkligen har en publik och att det är rätt publik

Det kan låta som en självklarhet, men gör din hemläxa ordentligt innan du väljer en påverkare. Att ha många följare i sociala medier är inte per automatik samma sak som att ha en publik som är intresserad i vad påverkaren gör. Och även om publiken är engagerad så bereder inte det att den kommer att engagera sig i ditt ämne. Att hitta rätt påverkare tar både tid och kraft.

2. Lägg ned tid på att lära känna olika påverkare – de är väldigt olika

Till skillnad från andra marknadsaktiviteter är influencer marketing inte så upptrampad mark, och olika påverkare nås på olika sätt. För de etablerade, som kommer från YouTube eller är kändisar i andra sammanhang, finns det ofta en representant – ett nätverk eller ett företag. Men inom B2B kan din påverkare vara en expert inom offentlig verksamhet, en bloggare som även har ett dagsjobb eller en forskare från den akademiska världen. Och du måste själv etablera kontakten med dem, det finns ingen agent eller liknande att vända sig till.

3. Skapa en relation till dem innan du ber om hjälp/hyr in dem

Det förra punkten betyder konkret är att du ofta behöver både kartlägga och ha direkt kontakt med en påverkare innan du kan komma med ditt förslag. En del av dem slår vakt om sitt oberoende, andra vill inte diskutera något alls innan de har haft möjlighet att syna dig. Och en växande grupp även inom B2B är medvetna om sin roll och vill ta betalt för den. Ett förslag att t.ex gästblogga ”för att få trafik och synlighet” faller inte i god jord hos den gruppen. Därför är det alltid bra att du har en direkt kontakt med dem, har sett vad de producerar mm innan du vänder dig till dem med ett förslag.

4. Var tydlig och transparent med vad du vill att påverkaren ska göra

Ett mycket konkret sätt att vinna en påverkares förtroende är att vara mycket tydlig med både vad du vill ha ut av samarbetet, vilka former detta ska tas, och vad som finns att vinna för hen. Genom att spela med öppna kort visar du påverkaren att du ser på detta som en jämlik relation där bägge parter ska få ut något av samarbetet. Vaga beskrivningar och oklara mål har oftast motsatt effekt – påverkaren blir osäker på vad det handlar om och väljer i värsta fall att ta avstånd.

5. Diktera aldrig innehåll eller utformning

Skillnaden mellan att arbeta med en påverkare och med en inhyrd leverantör av innehåll är att den senare är underordnad ditt företags budskap, tonalitet och affärsmål. Det är inte en påverkare. Hen har sitt eget budskap, sitt eget sätt att uttrycka sig och sina egna mål. Ert samarbete ska snarare ses som en gemensam resa mot ett temporärt mål än att det är du som bestämmer riktning och färdmedel.

6. Följ upp och fördjupa relationen

Om du ser på influencer marketing som ett långsiktigt arbete och en investering över tid så ökar dina möjligheter att få genomslag. Ett längre samarbete med en påverkare kommer ofta att leda både till bättre innehåll och större synlighet. Det finns all anledning för dig att följa upp relationen till påverkaren och försöka ta den vidare. Även om du inte planerar att göra något mer på kort sikt så betyder en fördjupad relation både att du får större insikter i hur påverkaren ser på olika frågor, och att du snabbare kan aktivera ett samarbete igen.

 

Där har du mina tips. Om du vill ha fler tips så har Leadtail skrivit om influencer marketing här.

Har du frågor eller funderingar kring influencer marketing, oavsett om det är för B2B eller B2C, så lämna en kommentar här eller mejla mig direkt.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med influencer marketing, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.

 

En kommentar på Influencer marketing för B2B-företag – 6 tips

  1. Pingback: Sköt dig när du kontaktar influencers och påverkare - Deepedition DigitalPR

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.